PATAGONIA - Patagonia40
Instances of qué

17TIAqué vamos a hacer .
  quéwhat.INT vamosgo.V.1P.PRES ato.PREP hacerdo.V.INFIN .
  what can you do
19MAPqué feo esto no ?
  quéhow.ADV feougly.ADJ.M.SG estothis.PRON.DEM.NT.SG nonot.ADV ?
  that's ugly, isn't it?
27TIAno sabés de qué hablar .
  nonot.ADV sabésknow.V.2S.PRES deof.PREP quéwhat.INT hablartalk.V.INFIN .
  you don't know what to say
32TIA++ ehCS qué es lo que <te hay> [?] [///] <que interés> [//] interés en qué tienen .
  eheh.IM quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL teyou.PRON.OBL.MF.2S haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ interésinterest.N.M.SG interésinterest.N.M.SG enin.PREP quéwhat.INT tienenhave.V.3P.PRES .
  uh, what they are interested in
32TIA++ ehCS qué es lo que <te hay> [?] [///] <que interés> [//] interés en qué tienen .
  eheh.IM quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL teyou.PRON.OBL.MF.2S haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ interésinterest.N.M.SG interésinterest.N.M.SG enin.PREP quéwhat.INT tienenhave.V.3P.PRES .
  uh, what they are interested in
33MAP+< qué es lo que hay +...
  quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL haythere_is.V.3S.PRES .
  what there is...
35MAPclaro claro uno no sabe qué [/] qué es lo que ellos quieren (.) que uno hable .
  claroof_course.E claroof_course.E unoone.PRON.M.SG nonot.ADV sabeknow.V.3S.PRES quéwhat.INT quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL ellosthey.PRON.SUB.M.3P quierenwant.V.3P.PRES quethat.CONJ unoone.PRON.M.SG habletalk.V.13S.SUBJ.PRES .
  yes, sure, you don't know what they want you to say
35MAPclaro claro uno no sabe qué [/] qué es lo que ellos quieren (.) que uno hable .
  claroof_course.E claroof_course.E unoone.PRON.M.SG nonot.ADV sabeknow.V.3S.PRES quéwhat.INT quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL ellosthey.PRON.SUB.M.3P quierenwant.V.3P.PRES quethat.CONJ unoone.PRON.M.SG habletalk.V.13S.SUBJ.PRES .
  yes, sure, you don't know what they want you to say
148TIAqué cosa .
  quéwhat.INT cosathing.N.F.SG .
  how strange
212TIAqué cosa .
  quéwhat.INT cosathing.N.F.SG .
  strange
226MAPno sé qué va a pasar hoy .
  nonot.ADV know.V.1S.PRES quéwhat.INT vago.V.3S.PRES ato.PREP pasarpass.V.INFIN hoytoday.ADV .
  I don't know what is going to happen today
228MAPno sé qué va +//.
  nonot.ADV know.V.1S.PRES quéwhat.INT vago.V.3S.PRES .
  I don't know what is going to...
233TIAy qué tiene entrar a las siete de la mañana ehCS ?
  yand.CONJ quéwhat.INT tienehave.V.3S.PRES entrarenter.V.INFIN ato.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL sieteseven.NUM deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG mañanamorning.N.F.SG eheh.IM ?
  and he needs to start at seven in the morning, doesn't he?
252TIA+< qué bien .
  quéwhat.INT biengood.N.M.SG .
  well well
255MAP+< qué poquito +...
  quéhow.ADV poquitolittle.ADJ.M.SG.DIM .
  how little
261MAPqué lástima porque xxx están tan bonitas así .
  quéwhat.INT lástimapity.N.F.SG porquebecause.CONJ estánbe.V.3P.PRES tanso.ADV bonitaspretty.ADJ.F.PL asíthus.ADV .
  what a pity because they look so pretty like that
271MAPy ahora después de las peonías qué es lo que viene en flor ?
  yand.CONJ ahoranow.ADV despuésafterwards.ADV deof.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL peoníaspeony.N.F.PL quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL vienecome.V.3S.PRES enin.PREP florflower.N.F.SG ?
  and what is going to flower next now, after the peonies?
305MAPpero qué casualidad fue que yo te dije que hace mucho que no habíamos &o oído nada de AlbertaCS .
  perobut.CONJ quéwhat.INT casualidadchance.N.SG fuebe.V.3S.PAST quethat.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S teyou.PRON.OBL.MF.2S dijetell.V.1S.PAST quethat.CONJ hacedo.V.3S.PRES muchomuch.ADV quethat.CONJ nonot.ADV habíamoshave.V.1P.IMPERF oídohear.V.PASTPART nadanothing.PRON deof.PREP Albertaname .
  but what a coincidence, I told you that it was a long time since we'd heard anything from Alberta
320TIAy no sé qué más podemos (.) decir +...
  yand.CONJ nonot.ADV know.V.1S.PRES quéwhat.INT másmore.ADV podemosbe_able.V.1P.PRES decirtell.V.INFIN .
  and I don't know what else we can say
340TIAxxx en qué época estamos ahora .
  enin.PREP quéwhat.INT épocaperiod.N.F.SG estamosbe.V.1P.PRES ahoranow.ADV .
  what season are we in now?
360TIAqué plato .
  quéwhat.INT platoplate.N.M.SG .
  oh dear
375MAPno saben qué es lo que tienen que decir .
  nonot.ADV sabenknow.V.3P.PRES quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL tienenhave.V.3P.PRES quethat.CONJ decirtell.V.INFIN .
  they don't know what they have to say
380TIAno sé qué es lo que les interesa .
  nonot.ADV know.V.1S.PRES quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL lesthem.PRON.OBL.MF.23P interesainterest.V.3S.PRES .
  I don't know what they're interested in
394TIAen qué año <habremos ido> [/] habremos &v +...
  enin.PREP quéwhat.INT añoyear.N.M.SG habremoshave.V.1P.FUT idogo.V.PASTPART habremoshave.V.1P.FUT .
  in which year did we go...
421TIAen qué mes era ?
  enin.PREP quéwhat.INT mesmonth.N.M.SG erabe.V.13S.IMPERF ?
  in which month was it?
492TIAqué vamos a hacer ?
  quéwhat.INT vamosgo.V.1P.PRES ato.PREP hacerdo.V.INFIN ?
  what can we do?
522MAPy no sé qué fecha cumplía los años .
  yand.CONJ nonot.ADV know.V.1S.PRES quéwhat.INT fechadate.N.F.SG cumplíameet.V.13S.IMPERF losthe.DET.DEF.M.PL añosyear.N.M.PL .
  I don't know what date his birthday was
577MAP&au qué largo que está siendo .
  quéhow.ADV largolong.ADJ.M.SG quethat.CONJ estábe.V.3S.PRES siendobe.V.PRESPART .
  this is lasting very long
628TIAqué le vamos a hacer .
  quéwhat.INT lehim.PRON.OBL.MF.23S vamosgo.V.1P.PRES ato.PREP hacerdo.V.INFIN .
  what can we do about it
685MAPqué ?
  quéwhat.INT ?
  what?
689MAP+< y con qué lo vas a limpiar ?
  yand.CONJ conwith.PREP quéwhat.INT lohim.PRON.OBJ.M.3S vasgo.V.2S.PRES ato.PREP limpiarclean.V.INFIN ?
  and what are you going to clean it with?

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

patagonia40: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.