PATAGONIA - Patagonia40
Instances of ellos

29MAPa mí me gusta más que ellos nos pregunten cosas .
  ato.PREP me.PRON.PREP.MF.1S meme.PRON.OBL.MF.1S gustalike.V.3S.PRES másmore.ADV quethat.CONJ ellosthey.PRON.SUB.M.3P nosus.PRON.OBL.MF.1P preguntenask.V.3P.SUBJ.PRES cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES .
  I'd prefer it if they asked us things
35MAPclaro claro uno no sabe qué [/] qué es lo que ellos quieren (.) que uno hable .
  claroof_course.E claroof_course.E unoone.PRON.M.SG nonot.ADV sabeknow.V.3S.PRES quéwhat.INT quéwhat.INT esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL ellosthey.PRON.SUB.M.3P quierenwant.V.3P.PRES quethat.CONJ unoone.PRON.M.SG habletalk.V.13S.SUBJ.PRES .
  yes, sure, you don't know what they want you to say
156MAPno sé entre ellos si algunos habrán venido de TrevelinCS también seguro .
  nonot.ADV know.V.1S.PRES entrebetween.PREP ellosthey.PRON.SUB.M.3P siif.CONJ algunossome.PRON.M.PL habránhave.V.3P.FUT venidocome.V.PASTPART deof.PREP Trevelinname tambiéntoo.ADV segurosure.ADJ.M.SG.[or].sure.ADV.[or].sure.N.M.SG .
  I guess some of them had come from Trevelin as well, surely
238TIAel reloj ese es nuestro o e(s) de ellos ?
  elthe.DET.DEF.M.SG relojwatch.N.M.SG esethat.PRON.DEM.M.SG esbe.V.3S.PRES nuestroour.ADJ.POSS.MF.1P.M.SG oor.CONJ esbe.V.3S.PRES deof.PREP ellosthey.PRON.SUB.M.3P ?
  is this watch ours or theirs?
384MAPque ellos me pregunten algo entonces uno les contesta .
  quethat.CONJ ellosthey.PRON.SUB.M.3P meme.PRON.OBL.MF.1S preguntenask.V.3P.SUBJ.PRES algosomething.PRON.M.SG entoncesthen.ADV unoone.PRON.M.SG lesthem.PRON.OBL.MF.23P contestaanswer.V.3S.PRES .
  when they ask me something then you answer them
621MAP(en)contrarse con ellos .
  encontrarsefind.V.INFIN+SE[PRON.MF.3S] conwith.PREP ellosthey.PRON.SUB.M.3P .
  to meet them

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

patagonia40: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.