PATAGONIA - Patagonia33
Instances of el for speaker MEL

34MEL+< sale la música en el aparatico .
  saleexit.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG músicamusic.N.F.SG enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG aparaticoapparatus.N.M.SG .
  the music will come out of the little device
168MELagarrá agarrá el lápiz .
  agarrágrab.V.2S.IMPER agarrágrab.V.2S.IMPER elthe.DET.DEF.M.SG lápizpencil.N.M.SG .
  take it, take the pencil.
199MEL+" capaz que hoy estaba medio tonto hacer el [/] el asado esta noche pero +...
  capazcapable.ADJ.M.SG quethat.CONJ.[or].than.CONJ hoytoday.ADV estababe.V.13S.IMPERF mediohalf.ADJ.M.SG.[or].half.ADV.[or].middle.N.M.SG.[or].intervene.V.1S.PRES tontosilly.ADJ.M.SG hacerdo.V.INFIN elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG asadobarbecue.N.M.SG estathis.ADJ.DEM.F.SG nochenight.N.F.SG perobut.CONJ .
  maybe today was a silly day to make the barbecue tonight, but...
199MEL+" capaz que hoy estaba medio tonto hacer el [/] el asado esta noche pero +...
  capazcapable.ADJ.M.SG quethat.CONJ.[or].than.CONJ hoytoday.ADV estababe.V.13S.IMPERF mediohalf.ADJ.M.SG.[or].half.ADV.[or].middle.N.M.SG.[or].intervene.V.1S.PRES tontosilly.ADJ.M.SG hacerdo.V.INFIN elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG asadobarbecue.N.M.SG estathis.ADJ.DEM.F.SG nochenight.N.F.SG perobut.CONJ .
  maybe today was a silly day to make the barbecue tonight, but...
343MELcuidado el cable .
  cuidadocare.N.M.SG.[or].care_for.V.PASTPART elthe.DET.DEF.M.SG cablewire.N.M.SG .
  be careful of the cable
493MELy yo me como el chocolate con una ciruela .
  yand.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S meme.PRON.OBL.MF.1S comolike.CONJ elthe.DET.DEF.M.SG chocolatechocolate.N.M.SG conwith.PREP unaa.DET.INDEF.F.SG ciruelaplum.N.F.SG .
  and I eat the chocolate with a plum
494MELte parece bonito (.) que yo me coma el chocolate con una ciruela ?
  teyou.PRON.OBL.MF.2S pareceseem.V.3S.PRES bonitopretty.ADJ.M.SG quethan.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S meme.PRON.OBL.MF.1S comacoma.N.F.SG.[or].coma.N.M.SG.[or].eat.V.13S.SUBJ.PRES elthe.DET.DEF.M.SG chocolatechocolate.N.M.SG conwith.PREP unaa.DET.INDEF.F.SG ciruelaplum.N.F.SG ?
  do you think it is nice that I eat a chocolate with a plum?
500MELpues no me pises el cable .
  puesthen.CONJ nonot.ADV meme.PRON.OBL.MF.1S pisesstep.V.2S.SUBJ.PRES elthe.DET.DEF.M.SG cablewire.N.M.SG .
  don't step on the cable
501MELte estoy diciendo (.) no me pises el cable .
  teyou.PRON.OBL.MF.2S estoybe.V.1S.PRES diciendotell.V.PRESPART nonot.ADV meme.PRON.OBL.MF.1S pisesstep.V.2S.SUBJ.PRES elthe.DET.DEF.M.SG cablewire.N.M.SG .
  I'm telling you not to step on the cable
678MELy y cuánto sale dice el precio ahí ?
  yand.CONJ yand.CONJ cuántohow_much.ADJ.INT.M.SG.[or].how_much.PRON.INT.M.SG saleexit.V.3S.PRES dicetell.V.3S.PRES elthe.DET.DEF.M.SG precioprice.N.M.SG ahíthere.ADV ?
  and what does it says the price is?
692MELy más o menos &e siguen siendo veinte estaba en el centro en BuenosCS AiresCS .
  yand.CONJ másmore.ADV oor.CONJ menosless.ADV siguenfollow.V.3P.PRES siendobe.V.PRESPART veintetwenty.NUM estababe.V.13S.IMPERF enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG centrocentre.N.M.SG enin.PREP Buenosname Airesname .
  and there were still 20, more or less, at the centre in Buenos Aires
806MELpero dejar el otro lado sin nada por un rato para charlar +...
  perobut.CONJ dejarlet.V.INFIN elthe.DET.DEF.M.SG otroother.ADJ.M.SG ladoside.N.M.SG sinwithout.PREP nadanothing.PRON porfor.PREP unone.DET.INDEF.M.SG ratowhile.N.M.SG parafor.PREP charlarchat.V.INFIN .
  but to leave the other side (of the table) with nothing for a while, to chat...
807MELtuvieron que hablar parados todo el tiempo .
  tuvieronhave.V.3P.PAST quethat.CONJ hablartalk.V.INFIN paradosunemployed.ADJ.M.PL.[or].unemployed.N.M.PL.[or].stall.V.2P.IMPER+OS[PRON.MF.2P].[or].stall.V.M.PL.PASTPART todoall.ADJ.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG tiempotime.N.M.SG .
  they had to chat standing up all the time

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

patagonia33: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.