PATAGONIA - Patagonia27
Instances of van

11ALIy además si [/] si llega a haber y si sigue el viento se van a romper todas .
  yand.CONJ ademásmoreover.ADV siif.CONJ siif.CONJ llegaget.V.3S.PRES ato.PREP haberhave.V.INFIN yand.CONJ siif.CONJ siguefollow.V.3S.PRES elthe.DET.DEF.M.SG vientowind.N.M.SG seself.PRON.REFL.MF.3SP vango.V.3P.PRES ato.PREP rompersmash.V.INFIN todaseverything.PRON.F.PL .
  and also, if there are any, and if the wind continues, all of them are going to break.
83ALIsí porque si no se van a ir en brotes y +...
  yes.ADV porquebecause.CONJ siif.CONJ nonot.ADV seself.PRON.REFL.MF.3SP vango.V.3P.PRES ato.PREP irgo.V.INFIN enin.PREP brotesshoot.N.M.PL yand.CONJ .
  yes, because if not, they'll sprout...
223ALI+< después ya se van más lejos como hay tanto gato .
  despuésafterwards.ADV yaalready.ADV seself.PRON.REFL.MF.3SP vango.V.3P.PRES másmore.ADV lejosfar.ADV comolike.CONJ haythere_is.V.3S.PRES tantoso_much.ADJ.M.SG gatocat.N.M.SG .
  then, they go far away because there are so many cats.
254ALImuy pronto van a empezar a terminar las clases los actos de fin de curso .
  muyvery.ADV prontosoon.ADJ.M.SG.[or].soon.ADV vango.V.3P.PRES ato.PREP empezarbegin.V.INFIN ato.PREP terminarfinish.V.INFIN lasthe.DET.DEF.F.PL clasesclasses.N.F.PL losthe.DET.DEF.M.PL actosact.N.M.PL deof.PREP finend.N.M.SG deof.PREP cursocourse.N.M.SG .
  very soon it's going to start to finish the classes, the proms.
437ALIque van a vender la chacra en un lugar tan lindo ahí no ?
  quethat.CONJ vango.V.3P.PRES ato.PREP vendersell.V.INFIN lathe.DET.DEF.F.SG chacrafarm.N.F.SG enin.PREP unone.DET.INDEF.M.SG lugarplace.N.M.SG tanso.ADV lindocute.ADJ.M.SG ahíthere.ADV nonot.ADV ?
  that they're selling the farm, in a beautiful place like this.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

patagonia27: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.