PATAGONIA - Patagonia27
Instances of lo for speaker PED

30PEDno lo habían tapado pero no .
  nonot.ADV lohim.PRON.OBJ.M.3S habíanhave.V.3P.IMPERF tapadocover.V.PASTPART perobut.CONJ nonot.ADV .
  they hadn't covered it.
31PEDpero no [/] no [/] no lo taparon .
  perobut.CONJ nonot.ADV nonot.ADV nonot.ADV lohim.PRON.OBJ.M.3S taparoncover.V.3P.PAST .
  but no, they didn't cover it.
81PEDlo que tengo que empezar que me dijo LuisCS es a [/] a podar (.) encima de los (.) cerezos tengo que +...
  lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL tengohave.V.1S.PRES quethat.CONJ empezarbegin.V.INFIN quethat.CONJ meme.PRON.OBL.MF.1S dijotell.V.3S.PAST Luisname esbe.V.3S.PRES ato.PREP ato.PREP podarprune.V.INFIN encimauppermost.ADV deof.PREP losthe.DET.DEF.M.PL cerezoscherry_tree.N.M.PL tengohave.V.1S.PRES quethat.CONJ .
  Luis told me that I have to start pruning the tops of the cherry trees.
91PEDlo que pasa es que son tardías pero (.) &p xxx +/.
  lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL pasapass.V.3S.PRES esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ sonbe.V.3P.PRES tardíaslate.ADJ.F.PL perobut.CONJ .
  what happens is that they are late.
122PEDpor lo menos ehCS +...
  porfor.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG menosless.ADV.[or].except.PREP eheh.IM .
  at least ...
187PEDlo que pasa es que (.) la ponen en cámaras viste .
  lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL pasapass.V.3S.PRES esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ laher.PRON.OBJ.F.3S ponenput.V.3P.PRES enin.PREP cámarascamera.N.M vistesee.V.2S.PAST .
  what happens is that they put it in cold stores, see.
407PEDno porque la vi el otro día viste en la [//] lo que era [///] donde estaba la farmacia AnyCS .
  nonot.ADV porquebecause.CONJ laher.PRON.OBJ.F.3S visee.V.1S.PAST elthe.DET.DEF.M.SG otroother.ADJ.M.SG díaday.N.M.SG vistesee.V.2S.PAST enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL erabe.V.13S.IMPERF dondewhere.REL estababe.V.13S.IMPERF lathe.DET.DEF.F.SG farmaciapharmacy.N.F.SG Anyname .
  no, because I saw her the other day, where Any's pharmacy was.
453PEDsí pero lo que pasa es que él dice que xxx <los bolitas> [//] los bolivianos le están pagando un alquiler bueno pero +...
  yes.ADV perobut.CONJ lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL pasapass.V.3S.PRES esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S dicetell.V.3S.PRES quethat.CONJ losthe.DET.DEF.M.PL bolitasball.N.F.PL.DIM losthe.DET.DEF.M.PL bolivianosbolivian.N.M.PL lehim.PRON.OBL.MF.23S estánbe.V.3P.PRES pagandopay.V.PRESPART unone.DET.INDEF.M.SG alquilerrental.N.M.SG buenowell.E perobut.CONJ .
  but what's happening is that he says that the Bolivians are paying him a good rent but...
477PED+< pero él como él se da maña para todo viste lo [/] lo arregla .
  perobut.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S comolike.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S seself.PRON.REFL.MF.3SP dagive.V.3S.PRES mañaknack.N.F.SG parafor.PREP todoeverything.PRON.M.SG vistesee.V.2S.PAST lothe.DET.DEF.NT.SG lohim.PRON.OBJ.M.3S arreglafix.V.2S.IMPER.[or].fix.V.3S.PRES .
  but he, as he is skilled for everything you see, he fixes everything.
477PED+< pero él como él se da maña para todo viste lo [/] lo arregla .
  perobut.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S comolike.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S seself.PRON.REFL.MF.3SP dagive.V.3S.PRES mañaknack.N.F.SG parafor.PREP todoeverything.PRON.M.SG vistesee.V.2S.PAST lothe.DET.DEF.NT.SG lohim.PRON.OBJ.M.3S arreglafix.V.2S.IMPER.[or].fix.V.3S.PRES .
  but he, as he is skilled for everything you see, he fixes everything.
482PEDahí ya lo pintó .
  ahíthere.ADV yaalready.ADV lohim.PRON.OBJ.M.3S pintópaint.V.3S.PAST .
  there he already painted .
521PEDy si no los limpian bueno lo limpia la municipalidad .
  yand.CONJ siif.CONJ nonot.ADV losthem.PRON.OBJ.M.3P limpianclean.V.3P.PRES buenowell.E lohim.PRON.OBJ.M.3S limpiaclean.V.2S.IMPER.[or].clean.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG municipalidadmunicipality.N.F.SG .
  and if they don't clean it, the municipality will do it.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

patagonia27: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.