PATAGONIA - Patagonia13
Instances of hay

126LCThay [/] hay más (.) ehCS comodidad como para irse .
  haythere_is.V.3S.PRES haythere_is.V.3S.PRES másmore.ADV eheh.IM comodidadconvenience.N.F.SG comolike.CONJ parafor.PREP irsego.V.INFIN+SE[PRON.MF.3S] .
  it is actually easier to get around
126LCThay [/] hay más (.) ehCS comodidad como para irse .
  haythere_is.V.3S.PRES haythere_is.V.3S.PRES másmore.ADV eheh.IM comodidadconvenience.N.F.SG comolike.CONJ parafor.PREP irsego.V.INFIN+SE[PRON.MF.3S] .
  it is actually easier to get around
134LCT+< hay un pero muchas veces .
  haythere_is.V.3S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG perosnag.N.M.SG muchasmuch.ADJ.F.PL vecestime.N.F.PL .
  there is often a but.
180ALEhay que ponerle mucho .
  haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ ponerleput.V.INFIN+LE[PRON.MF.3S] muchomuch.ADV .
  you have to put in a lot.
181ALEmucho esfuerzo y mucho trabajo anterior también porque hay que organizar muchísimo .
  muchomuch.ADJ.M.SG esfuerzoeffort.N.M.SG.[or].encourage.V.1S.PRES yand.CONJ muchomuch.ADJ.M.SG trabajowork.N.M.SG.[or].work.V.1S.PRES anteriorprevious.ADJ.M.SG tambiéntoo.ADV porquebecause.CONJ haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ organizarorganise.V.INFIN muchísimolot.ADJ.M.SG.AUG .
  a lot of effort and a lot of work beforehand too because you have to organise an awful lot.
184LCTy <hay que> [/] hay que hacerlo que [/] que [/] que salga bien .
  yand.CONJ haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ hacerlodo.V.INFIN+LO[PRON.M.3S] quethat.CONJ quethat.CONJ quethat.CONJ salgaexit.V.13S.SUBJ.PRES bienwell.ADV .
  and you have to make it go well.
184LCTy <hay que> [/] hay que hacerlo que [/] que [/] que salga bien .
  yand.CONJ haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ haythere_is.V.3S.PRES quethat.CONJ hacerlodo.V.INFIN+LO[PRON.M.3S] quethat.CONJ quethat.CONJ quethat.CONJ salgaexit.V.13S.SUBJ.PRES bienwell.ADV .
  and you have to make it go well.
545LCThay chicos que no tienen ni siquiera nada nada que ver con la asociación galesa .
  haythere_is.V.3S.PRES chicoslad.N.M.PL quethat.PRON.REL nonot.ADV tienenhave.V.3P.PRES ninor.CONJ siquieraat_least.ADV nadanothing.PRON nadanothing.PRON quethat.CONJ versee.V.INFIN conwith.PREP lathe.DET.DEF.F.SG asociaciónassociation.N.F.SG galesaWelsh.ADJ.F.SG .
  there are children who don't even have a single thing to do with the Welsh association.
563ALEy hay muchos chicos que se manejan así también dentro del [//] de la escuela de [//] el uso diario del galés .
  yand.CONJ haythere_is.V.3S.PRES muchosmuch.ADJ.M.PL chicoslad.N.M.PL quethat.PRON.REL seself.PRON.REFL.MF.3SP manejanoperate.V.3P.PRES asíthus.ADV tambiéntoo.ADV dentroinside.ADV delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG escuelaschool.N.F.SG deof.PREP elthe.DET.DEF.M.SG usouse.N.M.SG diarioeveryday.N.M.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG galésWelsh.N.M.SG .
  and there are many children who manage to use Welsh daily at school like this.
589LCTviste qué viento que hay hoy AlejandraCS ?
  vistesee.V.2S.PAST quéwhat.INT vientowind.N.M.SG quethat.PRON.REL haythere_is.V.3S.PRES hoytoday.ADV Alejandraname ?
  did you see the wind there is today, Alejandra?
593LCT+< mucho viento y hay mucha tierra .
  muchomuch.ADJ.M.SG vientowind.N.M.SG yand.CONJ haythere_is.V.3S.PRES muchamuch.ADJ.F.SG tierrasoil.N.F.SG .
  a lot of wind and there's a lot of dust.
597ALE+< es (.) terrible la sequía que hay en CórdobaCS y (.) en tantas otras partes .
  esbe.V.3S.PRES terribleterrible.ADJ.M.SG lathe.DET.DEF.F.SG sequíadrought.N.F.SG quethat.PRON.REL haythere_is.V.3S.PRES enin.PREP Córdobaname yand.CONJ enin.PREP tantasso_much.ADJ.F.PL otrasother.ADJ.F.PL partespart.N.F.PL .
  the drought they have in Córdoba and in so many other places is terrible.
626LCT+< hay mucho viento .
  haythere_is.V.3S.PRES muchomuch.ADV vientowind.N.M.SG .
  there's a lot of wind.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

patagonia13: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.