PATAGONIA - Patagonia13
Instances of están for speaker ALE

13ALE+, porque si no están siempre presentes .
  porquebecause.CONJ siif.CONJ nonot.ADV estánbe.V.3P.PRES siemprealways.ADV presentespresent.ADJ.M.PL.[or].present.N.M.PL.[or].present.V.2S.SUBJ.PRES .
  because if they aren't always there...
136ALEehCS los peros están siempre (.) a la orden del día .
  eheh.IM losthe.DET.DEF.M.PL perossnag.N.M.PL estánbe.V.3P.PRES siemprealways.ADV ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG ordenorder.N.F.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG díaday.N.M.SG .
  the buts are but too common.
548ALEy están igual aprendiendo la lengua .
  yand.CONJ estánbe.V.3P.PRES igualequal.ADJ.M.SG.[or].equal.ADV aprendiendolearn.V.PRESPART lathe.DET.DEF.F.SG lenguatongue.N.F.SG .
  and they're learning the language all the same.
550ALEellos este están muy interesados en cuanto a eso .
  ellosthey.PRON.SUB.M.3P estethis.PRON.DEM.M.SG estánbe.V.3P.PRES muyvery.ADV interesadosinterest.V.2P.IMPER+OS[PRON.MF.2P].[or].interest.V.M.PL.PASTPART enin.PREP cuantoquantum.N.M.SG ato.PREP esothat.PRON.DEM.NT.SG .
  they're very interested in this.
647ALEestán llegando todos los [/] los niños de (.) primero segundo y tercero .
  estánbe.V.3P.PRES llegandoget.V.PRESPART todosall.ADJ.M.PL losthe.DET.DEF.M.PL losthe.DET.DEF.M.PL niñoskid.N.M.PL deof.PREP primerofirst.ADV segundosecond.N.M.SG.[or].second.ORD.M.SG yand.CONJ tercerothird.ADJ.M.SG .
  all the children from first, second and third [grades] arrive at about that time.
709ALEy están con MercedesCS .
  yand.CONJ estánbe.V.3P.PRES conwith.PREP Mercedesname .
  and they're with Mercedes.
710ALEy están con JudeCS también en (.) xxx +...
  yand.CONJ estánbe.V.3P.PRES conwith.PREP Judename tambiéntoo.ADV enin.PREP .
  and they're also with Jude in...

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

patagonia13: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.