MIAMI - Zeledon4
Instances of aquí

268HENohSE yeah hayS unS lugarS porS aquíS queS esS loS deS losS bolosS .
  ohoh.IM yeahyeah.ADV haythere_is.V.3S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG lugarplace.N.M.SG porfor.PREP aquíhere.ADV quethat.CONJ esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG deof.PREP losthe.DET.DEF.M.PL bolosskittle.N.M.PL .
  oh yeah, there's a bowling place around here.
272HEN+< tú me dijiste que había un lugar en el centro cerca de aquí como para jugar a bolos .
  you.PRON.SUB.MF.2S meme.PRON.OBL.MF.1S dijistetell.V.2S.PAST quethat.CONJ habíahave.V.13S.IMPERF unone.DET.INDEF.M.SG lugarplace.N.M.SG enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG centrocentre.N.M.SG cercawall.N.F.SG deof.PREP aquíhere.ADV comolike.CONJ parafor.PREP jugarplay.V.INFIN ato.PREP bolosskittle.N.M.PL .
  you told me there was a place in the centre, near here, to play bowling.
356ETHporque yo veo aquí que tienes tres o cuatro botellas solamente .
  porquebecause.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S veosee.V.1S.PRES aquíhere.ADV quethat.CONJ tieneshave.V.2S.PRES tresthree.NUM oor.CONJ cuatrofour.NUM botellasbottle.N.F.PL solamenteonly.ADV .
  because I see here that you only have three or four bottles.
571ETHmira yo vine aquí hoy para arreglarte el [/] el [/] el +...
  miralook.V.2S.IMPER yoI.PRON.SUB.MF.1S vinecome.V.1S.PAST aquíhere.ADV hoytoday.ADV parafor.PREP arreglartefix.V.INFIN+TE[PRON.MF.2S] elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG .
  look, I came here today to fix your[...]
664ETHaquí no se ve bien .
  aquíhere.ADV nonot.ADV seself.PRON.REFL.MF.3SP vesee.V.3S.PRES bienwell.ADV .
  it doesn't look fine here.
666ETHaquí en tu casa no se ve bien .
  aquíhere.ADV enin.PREP tuyour.ADJ.POSS.MF.2S.SG casahouse.N.F.SG nonot.ADV seself.PRON.REFL.MF.3SP vesee.V.3S.PRES bienwell.ADV .
  here at your house it doesn't look fine

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

zeledon4: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.