MIAMI - Sastre9
Instances of ella for speaker KAY

175KAY+< por ejemplo &em &e hace dos días ella estaba bien [/] bien grosera .
  porfor.PREP ejemploexample.N.M.SG hacedo.V.3S.PRES dostwo.NUM díasday.N.M.PL ellashe.PRON.SUB.F.3S estababe.V.13S.IMPERF bienwell.ADV bienwell.ADV groserarude.ADJ.F.SG .
  for example, two days ago she was being really rude
391KAYyoS creoS queS hoyS laS voyS aS sorprenderS porqueS ellaS vaS irS alS parqueS hoyS [///] she's gonna go to the park today xxx .
  yoI.PRON.SUB.MF.1S creobelieve.V.1S.PRES quethat.CONJ hoytoday.ADV laher.PRON.OBJ.F.3S voygo.V.1S.PRES ato.PREP sorprendersurprise.V.INFIN porquebecause.CONJ ellashe.PRON.SUB.F.3S vago.V.3S.PRES irgo.V.INFIN alto_the.PREP+DET.DEF.M.SG parquepark.N.M.SG hoytoday.ADV she'sshe.PRON.SUB.F.3S+BE.V.3S.PRES gonnago.V.PRESPART+TO.PREP gogo.V.INFIN toto.PREP thethe.DET.DEF parkpark.N.SG todaytoday.N.SG .
  I think I'm going to surprise her today because she's going to the park today, she's gonna go to the park today.
487KAYyoS leS dijoS <queS ella@s:spa> [/] queS ellaS tieneS queS darleS muchasS graciasS aS diosS queS teS tieneS aS tiS sis(ter) porqueSS eresS unaS mujerS muyS muyS educadaS .
  yoI.PRON.SUB.MF.1S lehim.PRON.OBL.MF.23S dijotell.V.3S.PAST quethat.CONJ ellashe.PRON.SUB.F.3S quethat.CONJ ellashe.PRON.SUB.F.3S tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ darlegive.V.INFIN+LE[PRON.MF.3S] muchasmuch.ADJ.F.PL.[or].many.PRON.F.PL graciasthanks.E ato.PREP diosgod.N.M.SG quethat.PRON.REL teyou.PRON.OBL.MF.2S tienehave.V.3S.PRES ato.PREP tiyou.PRON.PREP.MF.2S sistersister.N.SG porquebecause.CONJ you.PRON.SUB.MF.2S eresbe.V.2S.PRES unaa.DET.INDEF.F.SG mujerwoman.N.F.SG muyvery.ADV muyvery.ADV educadaeducate.V.F.SG.PASTPART .
  I tell her that she, that she has to be really thankful to God that she has you, sister, because you are a very educated woman.
487KAYyoS leS dijoS <queS ella@s:spa> [/] queS ellaS tieneS queS darleS muchasS graciasS aS diosS queS teS tieneS aS tiS sis(ter) porqueSS eresS unaS mujerS muyS muyS educadaS .
  yoI.PRON.SUB.MF.1S lehim.PRON.OBL.MF.23S dijotell.V.3S.PAST quethat.CONJ ellashe.PRON.SUB.F.3S quethat.CONJ ellashe.PRON.SUB.F.3S tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ darlegive.V.INFIN+LE[PRON.MF.3S] muchasmuch.ADJ.F.PL.[or].many.PRON.F.PL graciasthanks.E ato.PREP diosgod.N.M.SG quethat.PRON.REL teyou.PRON.OBL.MF.2S tienehave.V.3S.PRES ato.PREP tiyou.PRON.PREP.MF.2S sistersister.N.SG porquebecause.CONJ you.PRON.SUB.MF.2S eresbe.V.2S.PRES unaa.DET.INDEF.F.SG mujerwoman.N.F.SG muyvery.ADV muyvery.ADV educadaeducate.V.F.SG.PASTPART .
  I tell her that she, that she has to be really thankful to God that she has you, sister, because you are a very educated woman.
698KAYcuándo vas a ver el apartamento de ella ?
  cuándowhen.INT vasgo.V.2S.PRES ato.PREP versee.V.INFIN elthe.DET.DEF.M.SG apartamentoapartment.N.M.SG deof.PREP ellashe.PRON.SUB.F.3S ?
  when are you going to see her apartment?
869KAYella come lo que le gusta .
  ellashe.PRON.SUB.F.3S comeeat.V.2S.IMPER.[or].eat.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL lehim.PRON.OBL.MF.23S gustalike.V.3S.PRES .
  she eats what she likes.
881KAY+< yeah eventually yoS creoS noSS yoS creoS queS ellaS vaS aS comenzarS aS comerS mejorS .
  yeahyeah.ADV eventuallyeventual.ADJ+ADV.[or].eventually.ADV yoI.PRON.SUB.MF.1S creobelieve.V.1S.PRES.[or].create.V.1S.PRES nonot.ADV know.V.1S.PRES yoI.PRON.SUB.MF.1S creobelieve.V.1S.PRES quethat.CONJ ellashe.PRON.SUB.F.3S vago.V.3S.PRES ato.PREP comenzarcommence.V.INFIN ato.PREP comereat.V.INFIN mejorgood.ADJ.M.SG .
  yeah eventually, I believe, I don't know, I believe she's gonna start eating better.
1289KAY+< mañana habla con ella .
  mañanatomorrow.ADV hablaspeech.N.F.SG.[or].talk.V.2S.IMPER.[or].talk.V.3S.PRES conwith.PREP ellashe.PRON.SUB.F.3S .
  speak to her tomorrow.
1338KAYentonces mira <yo mañana> [//] tú mañana vas a hacer proyecto con ella .
  entoncesthen.ADV miralook.V.2S.IMPER.[or].look.V.3S.PRES yoI.PRON.SUB.MF.1S mañanatomorrow.ADV you.PRON.SUB.MF.2S mañanatomorrow.ADV vasgo.V.2S.PRES ato.PREP hacerdo.V.INFIN proyectoblueprint.N.M.SG.[or].project.V.1S.PRES conwith.PREP ellashe.PRON.SUB.F.3S .
  then look, tomorrow I, tomorrow you are going to do a project with her.
1344KAY+< ella no tiene escuela .
  ellashe.PRON.SUB.F.3S nonot.ADV tienehave.V.3S.PRES escuelaschool.N.F.SG .
  she has no school.
1346KAYella no tiene escuela todo el día .
  ellashe.PRON.SUB.F.3S nonot.ADV tienehave.V.3S.PRES escuelaschool.N.F.SG todoall.ADJ.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG díaday.N.M.SG .
  she has no school all day.
1367KAY+< if she finishes all her project on Friday aS loS mejorS elS sábadoS ellaS puedeS salirS .
  ifif.CONJ sheshe.PRON.SUB.F.3S finishesfinish.V.3S.PRES allall.ADJ herher.ADJ.POSS.F.3S projectproject.N.SG onon.PREP Fridayname ato.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG mejorgood.ADJ.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG sábadoSaturday.N.M.SG ellashe.PRON.SUB.F.3S puedebe_able.V.2S.IMPER.[or].be_able.V.3S.PRES salirexit.V.INFIN .
  if she finishes all her project on Friday maybe she can go out on Saturday.
1455KAY+< ella no me deja .
  ellashe.PRON.SUB.F.3S nonot.ADV meme.PRON.OBL.MF.1S dejalet.V.3S.PRES .
  she won't let me.
1456KAYella no quiere que ni le toque el pelo .
  ellashe.PRON.SUB.F.3S nonot.ADV quierewant.V.3S.PRES quethat.CONJ ninor.CONJ lehim.PRON.OBL.MF.23S toquetouch.V.13S.SUBJ.PRES elthe.DET.DEF.M.SG peloshell.V.1S.PRES .
  she doesn't want me to touch her hair.
1461KAYsi TomSE no está ahí que te enseñe la parte cuando ella está caminando conmigo en el xxx .
  siif.CONJ Tomname nonot.ADV estábe.V.3S.PRES ahíthere.ADV quethat.CONJ teyou.PRON.OBL.MF.2S enseñeteach.V.13S.SUBJ.PRES lathe.DET.DEF.F.SG partepart.N.F.SG cuandowhen.CONJ ellashe.PRON.SUB.F.3S estábe.V.3S.PRES caminandowalk.V.PRESPART conmigowith me.PREP+PRON.MF.1S enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG .
  if Tom's not there, let her show you the part in which she is walking with me in the,

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

sastre9: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.