MIAMI - Sastre5
Instances of hacer for speaker VIC

590VICyo acabo de hacer los gabinetes de mi casa .
  yoI.PRON.SUB.MF.1S acabofinish.V.1S.PRES deof.PREP hacerdo.V.INFIN losthe.DET.DEF.M.PL gabinetescabinet.N.M.PL deof.PREP mimy.ADJ.POSS.MF.1S.SG casahouse.N.F.SG .
  I've just made the cupboards at home.
620VICpero más de ahí no podía hacer .
  perobut.CONJ másmore.ADV deof.PREP ahíthere.ADV nonot.ADV podíabe_able.V.13S.IMPERF hacerdo.V.INFIN .
  but nothing could be done beyond that.
659VICno pero ten cuidado porque si es el varón los gustos van a hacer diferentes .
  nonot.ADV perobut.CONJ tenhave.V.2S.IMPER cuidadocare.N.M.SG.[or].care_for.V.PASTPART porquebecause.CONJ siif.CONJ esbe.V.3S.PRES elthe.DET.DEF.M.SG varónman.N.M.SG losthe.DET.DEF.M.PL gustostaste.N.M.PL vango.V.3P.PRES ato.PREP hacerdo.V.INFIN diferentesdifferent.ADJ.MF.PL .
  no but be careful because if it's a boy his preferences are going to be different.
810VIC+" no hijo eso lo aprendí de una señora que para que salga la espumita tiene que hacer eso .
  nonot.ADV hijoson.N.M.SG esothat.PRON.DEM.NT.SG lohim.PRON.OBJ.M.3S aprendílearn.V.1S.PAST deof.PREP unaa.DET.INDEF.F.SG señoralady.N.F.SG quethat.PRON.REL parafor.PREP quethat.CONJ salgaexit.V.13S.SUBJ.PRES lathe.DET.DEF.F.SG espumitafoam.N.F.SG.DIM tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ hacerdo.V.INFIN esothat.PRON.DEM.NT.SG .
  no, son, I learnt that from a lady so that in order to have froth you have to do that.
976VICpero mira lo que podemos hacer es lo siguiente .
  perobut.CONJ miralook.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL podemosbe_able.V.1P.PRES hacerdo.V.INFIN esbe.V.3S.PRES lothe.DET.DEF.NT.SG siguientefollowing.ADJ.M.SG .
  but look, what we can do is the following.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

sastre5: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.