MIAMI - Sastre5
Instances of de for speaker LIL

5LIL+" bueno (.) xxx van a ser número tres el [///] la semana de ag(osto) de [/] de abril &veinti +/.
  buenowell.E vango.V.3P.PRES ato.PREP serbe.V.INFIN númeronumeral.N.M.SG tresthree.NUM elthe.DET.DEF.M.SG lathe.DET.DEF.F.SG semanaweek.N.F.SG deof.PREP agostoAugust.N.M.SG deof.PREP deof.PREP abrilApril.N.M.SG .
  well, they're going to be number three the week of August [...] of April twenty ...
5LIL+" bueno (.) xxx van a ser número tres el [///] la semana de ag(osto) de [/] de abril &veinti +/.
  buenowell.E vango.V.3P.PRES ato.PREP serbe.V.INFIN númeronumeral.N.M.SG tresthree.NUM elthe.DET.DEF.M.SG lathe.DET.DEF.F.SG semanaweek.N.F.SG deof.PREP agostoAugust.N.M.SG deof.PREP deof.PREP abrilApril.N.M.SG .
  well, they're going to be number three the week of August [...] of April twenty ...
5LIL+" bueno (.) xxx van a ser número tres el [///] la semana de ag(osto) de [/] de abril &veinti +/.
  buenowell.E vango.V.3P.PRES ato.PREP serbe.V.INFIN númeronumeral.N.M.SG tresthree.NUM elthe.DET.DEF.M.SG lathe.DET.DEF.F.SG semanaweek.N.F.SG deof.PREP agostoAugust.N.M.SG deof.PREP deof.PREP abrilApril.N.M.SG .
  well, they're going to be number three the week of August [...] of April twenty ...
21LILasí que después de un trialE tiene que seguir allá xxx otra vez para esto .
  asíthus.ADV quethat.CONJ despuésafterwards.ADV deof.PREP unone.DET.INDEF.M.SG trialtrial.N.SG tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ seguirfollow.V.INFIN alláthere.ADV otraother.ADJ.F.SG veztime.N.F.SG parafor.PREP estothis.PRON.DEM.NT.SG .
  so after a trial he has to go there [...] again for this.
33LIL&em yo no voy a ver a EnriqueSE porque él tiene un trialE la semana de [/] del veintiuno .
  yoI.PRON.SUB.MF.1S nonot.ADV voygo.V.1S.PRES ato.PREP versee.V.INFIN ato.PREP Enriquename porquebecause.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S tienehave.V.3S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG trialtrial.N.SG lathe.DET.DEF.F.SG semanaweek.N.F.SG deof.PREP delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG veintiunotwenty_one.NUM .
  I'm not going to see to Enrique because he has a trial the week of [...] of the twenty-first.
52LILquieres un vaso de agua ?
  quiereswant.V.2S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG vasoglass.N.M.SG deof.PREP aguawater.N.F.SG ?
  would you like a glass of water?
53LILquieren cafecito (.) antes de empezar ?
  quierenwant.V.3P.PRES cafecitocoffee.N.M.SG.DIM antesbefore.ADV deof.PREP empezarbegin.V.INFIN ?
  would you like a cup of coffee before beginning?
117LILasí que este también el mismo color de amarillo .
  asíthus.ADV quethat.CONJ estethis.PRON.DEM.M.SG tambiéntoo.ADV elthe.DET.DEF.M.SG mismosame.ADJ.M.SG colorcolour.N.M.SG deof.PREP amarilloyellow.ADJ.M.SG .
  so this one [is] also the same colour of yellow.
149LILy tengo [/] tengo un sampleE color para el cuarto de EnriqueSE solamente una pared para que se [/] se vea que está pintado .
  yand.CONJ tengohave.V.1S.PRES tengohave.V.1S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG samplesample.N.SG colorcolour.N.M.SG parafor.PREP elthe.DET.DEF.M.SG cuartofourth.N.M.SG deof.PREP Enriquename solamenteonly.ADV unaa.DET.INDEF.F.SG paredwall.N.F.SG parafor.PREP quethat.CONJ sebe.V.2P.IMPER.PRECLITIC seself.PRON.REFL.MF.3SP veasee.V.13S.SUBJ.PRES quethat.CONJ estábe.V.3S.PRES pintadopaint.V.PASTPART .
  and I have [...] I have a colour sample for Enrique's room, only one wall so that it [...] looks as if it is painted.
160LILestos son los dos colores de [//] del +/.
  estosthis.ADJ.DEM.M.PL sonsound.N.M.SG losthe.DET.DEF.M.PL dostwo.NUM colorescolour.N.M.PL deof.PREP delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG .
  these are the two colours for [...] for the.
266LILno pero tenemos un montón de güisqui .
  nonot.ADV perobut.CONJ tenemoshave.V.1P.PRES unone.DET.INDEF.M.SG montónpile.N.M.SG deof.PREP güisquiwhiskey.N.M.SG .
  no, but we've got lots of whiskey.
342LIL+< de buda .
  deof.PREP budaBuddha.N.M.SG .
  about Buddha.
687LILella tiene una niña de tres años .
  ellashe.PRON.SUB.F.3S tienehave.V.3S.PRES unaa.DET.INDEF.F.SG niñakid.N.F.SG deof.PREP tresthree.NUM añosyear.N.M.PL .
  she's got a three year old girl.
710LILy estar con la niña de tres años .
  yand.CONJ estarbe.V.INFIN conwith.PREP lathe.DET.DEF.F.SG niñakid.N.F.SG deof.PREP tresthree.NUM añosyear.N.M.PL .
  and be with the three-year old girl.
849LILde verdad que es una exageración lo que me has dado .
  deof.PREP verdadtruth.N.F.SG quethat.PRON.REL esbe.V.3S.PRES unaa.DET.INDEF.F.SG exageraciónexaggeration.N.F.SG lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL meme.PRON.OBL.MF.1S hashave.V.2S.PRES dadogive.V.PASTPART .
  it's really too much, what you gave me.
889LILsabe de computadoras .
  sabeknow.V.2S.IMPER deof.PREP computadorascomputer.N.F.PL .
  she knows about computers.
893LILde todo un poco sabe esta muchacha .
  deof.PREP todoall.ADJ.M.SG.[or].everything.PRON.M.SG unone.DET.INDEF.M.SG pocolittle.ADJ.M.SG sabeknow.V.2S.IMPER.[or].know.V.3S.PRES estathis.ADJ.DEM.F.SG muchachagirl.N.F.SG .
  she knows a bit about everything, this girl.
1007LILEnriqueSE tiene un [/] un [//] una [//] un método de hacer las cosas .
  Enriquename tienehave.V.3S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG unone.DET.INDEF.M.SG unaa.DET.INDEF.F.SG unone.DET.INDEF.M.SG métodomethod.N.M.SG deof.PREP hacerdo.V.INFIN lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL .
  Enrique has a method for getting things done.
1013LILel hijo de es idéntico a mi padre y a su padre .
  elthe.DET.DEF.M.SG hijoson.N.M.SG deof.PREP esbe.V.3S.PRES idénticoidentical.ADJ.M.SG ato.PREP mimy.ADJ.POSS.MF.1S.SG padrefather.N.M.SG yand.CONJ ato.PREP suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG padrefather.N.M.SG .
  the son is identical to my father and his.
1018LILpero me peleó de todas formas .
  perobut.CONJ meme.PRON.OBL.MF.1S peleófight.V.3S.PAST deof.PREP todaseverything.PRON.F.PL formasshape.N.F.PL.[or].form.V.2S.PRES .
  but he quarreled with me anyway.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

sastre5: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.