MIAMI - Sastre1
Instances of van for speaker KEV

37KEVsí la van a asfaltar +/.
  yes.ADV laher.PRON.OBJ.F.3S vango.V.3P.PRES ato.PREP asfaltartarmac.V.INFIN .
  yes, they're going to tarmac it.
500KEVentonces ese zipE codeE lo van a cambiar también a que sea tres tres cero uno cuatro porque va a ser Miam(i)SE lo que está dentro de la ciudad de Miami_LakesSE .
  entoncesthen.ADV esethat.PRON.DEM.M.SG zipzip.N.SG codecode.N.SG lohim.PRON.OBJ.M.3S vango.V.3P.PRES ato.PREP cambiarshift.V.INFIN tambiéntoo.ADV ato.PREP quethat.CONJ seabe.V.13S.SUBJ.PRES tresthree.NUM tresthree.NUM cerozero.N.M.SG unoone.NUM cuatrofour.NUM porquebecause.CONJ vago.V.3S.PRES ato.PREP serbe.V.INFIN Miaminame lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL estábe.V.3S.PRES dentroinside.ADV deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG ciudadtown.N.F.SG deof.PREP Miami_Lakesname .
  so they're going to change that zip code too to three three zero one four, because it's going to be Miami, what's inside the city of Miami Lakes.
813KEVpero ya le está cogiendo la noche y ya se van .
  perobut.CONJ yaalready.ADV lehim.PRON.OBL.MF.23S estábe.V.3S.PRES cogiendotake.V.PRESPART lathe.DET.DEF.F.SG nochenight.N.F.SG yand.CONJ yaalready.ADV seself.PRON.REFL.MF.3SP vango.V.3P.PRES .
  but it's already getting dark and they're already leaving.
880KEVque ellos limpian ellos bajan la pala y van caminando y van rompiendo esa hierba .
  quethat.CONJ ellosthey.PRON.SUB.M.3P limpianclean.V.3P.PRES ellosthey.PRON.SUB.M.3P bajanlower.V.3P.PRES lathe.DET.DEF.F.SG palaspade.N.F.SG yand.CONJ vango.V.3P.PRES caminandowalk.V.PRESPART yand.CONJ vango.V.3P.PRES rompiendosmash.V.PRESPART esathat.ADJ.DEM.F.SG hierbagrass.N.F.SG .
  they clean up, they put down the shovel, and they go walking and breaking up that grass.
880KEVque ellos limpian ellos bajan la pala y van caminando y van rompiendo esa hierba .
  quethat.CONJ ellosthey.PRON.SUB.M.3P limpianclean.V.3P.PRES ellosthey.PRON.SUB.M.3P bajanlower.V.3P.PRES lathe.DET.DEF.F.SG palaspade.N.F.SG yand.CONJ vango.V.3P.PRES caminandowalk.V.PRESPART yand.CONJ vango.V.3P.PRES rompiendosmash.V.PRESPART esathat.ADJ.DEM.F.SG hierbagrass.N.F.SG .
  they clean up, they put down the shovel, and they go walking and breaking up that grass.
884KEVtú crees que ellos van a [/] a recoger un poquito y llevarlo y botarlo y regresarlo .
  you.PRON.SUB.MF.2S creesbelieve.V.2S.PRES quethat.CONJ ellosthey.PRON.SUB.M.3P vango.V.3P.PRES ato.PREP ato.PREP recogerpick.V.INFIN unone.DET.INDEF.M.SG poquitolittle.ADJ.M.SG.DIM yand.CONJ llevarlowear.V.INFIN+LO[PRON.M.3S] yand.CONJ botarlobounce.V.INFIN+LO[PRON.M.3S] yand.CONJ regresarloreturn.V.INFIN+LO[PRON.M.3S] .
  do you believe they are going to take just a little, and take it there and bring it back?
885KEVellos ponen la pala y van rompiendo van empujándola pa(ra) allá .
  ellosthey.PRON.SUB.M.3P ponenput.V.3P.PRES lathe.DET.DEF.F.SG palaspade.N.F.SG yand.CONJ vango.V.3P.PRES rompiendosmash.V.PRESPART vango.V.3P.PRES empujándolapush.V.PRESPART.[or].thrust.V.PRESPART.PRECLITIC+LA[PRON.F.3S] parafor.PREP alláthere.ADV .
  they put down the shovel and go breaking it up and pushing in that direction.
885KEVellos ponen la pala y van rompiendo van empujándola pa(ra) allá .
  ellosthey.PRON.SUB.M.3P ponenput.V.3P.PRES lathe.DET.DEF.F.SG palaspade.N.F.SG yand.CONJ vango.V.3P.PRES rompiendosmash.V.PRESPART vango.V.3P.PRES empujándolapush.V.PRESPART.[or].thrust.V.PRESPART.PRECLITIC+LA[PRON.F.3S] parafor.PREP alláthere.ADV .
  they put down the shovel and go breaking it up and pushing in that direction.
951KEVque es un C_DE que van en la computadora .
  quethat.CONJ esbe.V.3S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG C_Dname quethat.CONJ vango.V.3P.PRES enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG computadoracomputer.N.F.SG .
  it's a CD that goes in the computer.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

sastre1: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.