MIAMI - Maria21
Instances of dado for speaker MAR

13MARno que el [/] el [/] el número ese del [/] del teléfono que papá me ha dado que había salido en el períodico .
  nonot.ADV quethat.CONJ elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG númeronumeral.N.M.SG esethat.PRON.DEM.M.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG teléfonotelephone.N.M.SG quethat.PRON.REL papádaddy.N.M.SG meme.PRON.OBL.MF.1S hahave.V.3S.PRES dadodie.N.M.SG quethat.PRON.REL habíahave.V.13S.IMPERF salidoexit.V.PASTPART enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG períodicounk .
  I called that phone number dad gave me, the one published in the newspaper.
55MARpero como todas las otras demás no me han dado ningún (.) calor déjame [/] déjame llamar al número que ellos tienen aquí .
  perobut.CONJ comoeat.V.1S.PRES todasall.ADJ.F.PL lasthe.DET.DEF.F.PL otrasothers.PRON.F.PL demásother.ADJ nonot.ADV meme.PRON.OBL.MF.1S hanhave.V.3P.PRES dadogive.V.PASTPART ningúnno.ADJ.M.SG calorheat.N.M.SG déjamelet.V.2S.IMPER.PRECLITIC+ME[PRON.MF.1S] déjamelet.V.2S.IMPER.PRECLITIC+ME[PRON.MF.1S] llamarcall.V.INFIN alto_the.PREP+DET.DEF.M.SG númeronumeral.N.M.SG quethat.PRON.REL ellosthey.PRON.SUB.M.3P tienenhave.V.3P.PRES aquíhere.ADV .
  but as all the rest haven't given me any interest, let me call the number that they have here.
98MAR+" no eso es si a la persona le han dado <dos xxx> [/] dos años de vida o menos .
  nonot.ADV esothat.PRON.DEM.NT.SG esbe.V.3S.PRES siif.CONJ ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG personaperson.N.F.SG lehim.PRON.OBL.MF.23S hanhave.V.3P.PRES dadogive.V.PASTPART dostwo.NUM dostwo.NUM añosyear.N.M.PL deof.PREP vidalife.N.F.SG oor.CONJ menosless.ADV.[or].except.PREP .
  no, that's if the person is expected to live two years or less.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

maria21: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.