MIAMI - Herring5
Instances of tiene

64NOAno [//] <ella no &ne> [//] no tiene necesidad .
  nonot.ADV ellashe.PRON.SUB.F.3S nonot.ADV nonot.ADV tienehave.V.3S.PRES necesidadneed.N.F.SG .
  no, she doesn't need it.
66NOAno tiene necesidad .
  nonot.ADV tienehave.V.3S.PRES necesidadneed.N.F.SG .
  she doesn't need it
159NOAsu familia que tiene que tiene que ver JessicaSE ?
  suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG familiafamily.N.F.SG quethat.PRON.REL tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ versee.V.INFIN Jessicaname ?
  her family, what does it have to do with Jessica?
159NOAsu familia que tiene que tiene que ver JessicaSE ?
  suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG familiafamily.N.F.SG quethat.PRON.REL tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ versee.V.INFIN Jessicaname ?
  her family, what does it have to do with Jessica?
189NOAtiene que ser bilingües .
  tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ serbe.V.INFIN bilingüesbilingual.ADJ.M.PL .
  it has to be bilingual.
199MEGpero si nosotros grabamos todo en español qué tiene que ver con [//] con ser bilingüe ?
  perobut.CONJ siif.CONJ nosotroswe.PRON.SUB.M.1P grabamosrecord.V.1P.PAST.[or].record.V.1P.PRES todoall.ADJ.M.SG.[or].everything.PRON.M.SG enin.PREP españolSpanish.N.M.SG quéwhat.INT tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ versee.V.INFIN conwith.PREP conwith.PREP serbe.V.INFIN bilingüebilingual.ADJ.M.SG ?
  but if we record everything in Spanish, what does it have to do with being bilingual?
292NOAqué tiene que ver [//] porque me interesa saber cómo termina .
  quéwhat.INT tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ versee.V.INFIN porquebecause.CONJ meme.PRON.OBL.MF.1S interesainterest.V.3S.PRES saberknow.N.M.SG.[or].know.V.INFIN cómohow.INT terminafinish.V.2S.IMPER.[or].finish.V.3S.PRES .
  what does it have to do with that, it's because I'm interested in knowing how it ends.
439NOAah pero este no sé si le interesa porque eso [/] eso tiene que ver con los Estados_Unidos verdad ?
  ahah.IM perobut.CONJ estethis.PRON.DEM.M.SG nonot.ADV know.V.1S.PRES siif.CONJ lehim.PRON.OBL.MF.23S interesainterest.V.3S.PRES porquebecause.CONJ esothat.PRON.DEM.NT.SG esothat.PRON.DEM.NT.SG tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ versee.V.INFIN conwith.PREP losthe.DET.DEF.M.PL Estados_Unidosname verdadtruth.N.F.SG ?
  ah, but I don't know if he'll be interested in this because it's about the United States, right?
442MEGno pero si no tiene nada más que hacer tal vez .
  nonot.ADV perobut.CONJ siif.CONJ nonot.ADV tienehave.V.3S.PRES nadanothing.PRON másmore.ADV quethat.CONJ hacerdo.V.INFIN talsuch.ADJ.MF.SG veztime.N.F.SG .
  no, but maybe if he doesn't have anything else to do.
497NOAxxx entonces tiene xxx +/.
  entoncesthen.ADV tienehave.V.3S.PRES .
  [...] then she has,.
550NOAy tiene la [//] la mamá ahí .
  yand.CONJ tienehave.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG ahíthere.ADV .
  and she has her mother there.
557NOAMauricioSE tiene otro concepto completamente +//.
  Mauricioname tienehave.V.3S.PRES otroother.ADJ.M.SG conceptoconcept.N.M.SG completamentewholly.ADV .
  Mauricia has a whole other concept of.
584MEGy TeresaSE no tiene una amiga soltera ?
  yand.CONJ Teresaname nonot.ADV tienehave.V.3S.PRES unaa.DET.INDEF.F.SG amigafriend.N.F.SG solterasingle.ADJ.F.SG ?
  and Teresa, doesn't she have a single friend?
616MEGél [/] él lo que tiene que hacer es ponerse claro .
  élhe.PRON.SUB.M.3S élhe.PRON.SUB.M.3S lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ hacerdo.V.INFIN esbe.V.3S.PRES ponerseput.V.INFIN+SE[PRON.MF.3S] claroof_course.E .
  what he has to do is to be clear.
622NOA+< picaflor todo el mundo tiene derecho .
  picaflorhummingbird.N.M.SG todoall.ADJ.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG mundoworld.N.M.SG tienehave.V.3S.PRES derechoright-hand.ADJ.M.SG.[or].right-hand.N.M.SG .
  everyone has the right to pick and choose..

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

herring5: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.