MIAMI - Herring5
Instances of las for speaker MEG

62MEG+< no por qué puede conseguir ahí a otra señora que esté en las mismas condiciones .
  nonot.ADV porfor.PREP quéwhat.INT puedebe_able.V.2S.IMPER.[or].be_able.V.3S.PRES conseguirmanage.V.INFIN ahíthere.ADV ato.PREP otraother.ADJ.F.SG señoralady.N.F.SG quethat.PRON.REL estébe.V.13S.SUBJ.PRES enin.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL mismassame.ADJ.F.PL condicionescondition.N.F.PL.[or].condition.V.2S.SUBJ.PRES .
  no, because she can't find another woman to live there in the same conditions.
91MEG+< de las diferentes .
  deof.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL diferentesdifferent.ADJ.MF.PL .
  the different ones.
228MEGtú quieres que te dé las bulletE pointsE .
  you.PRON.SUB.MF.2S quiereswant.V.2S.PRES quethat.CONJ teyou.PRON.OBL.MF.2S give.V.13S.SUBJ.PRES lasthe.DET.DEF.F.PL bulletbullet.N.SG pointspoint.N.PL .
  you want me to give you the bullet points.
286MEGes que a veces tú hasta con las manos tú haces así para que yo me apure .
  esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ ato.PREP vecestime.N.F.PL you.PRON.SUB.MF.2S hastauntil.PREP conwith.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL manoshand.N.F.PL you.PRON.SUB.MF.2S hacesdo.V.2S.PRES asíthus.ADV parafor.PREP quethat.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S meme.PRON.OBL.MF.1S apurehurry.V.2S.SUBJ.PRES .
  it's that sometimes you even go like this with your hand for me to hurry up.
303MEGa parte es que tú me cuentes algo a las diez de la mañana a me lo cuentas a las once de la noche que ideas no aguanto más .
  ato.PREP partepart.N.F.SG.[or].split.V.2S.IMPER.[or].split.V.3S.PRES esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ you.PRON.SUB.MF.2S meme.PRON.OBL.MF.1S cuentesexplain.V.2S.SUBJ.PRES algosomething.PRON.M.SG ato.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL diezten.NUM deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG mañanamorning.N.F.SG ato.PREP meme.PRON.OBL.MF.1S lohim.PRON.OBJ.M.3S cuentasexplain.V.2S.PRES ato.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL onceeleven.NUM deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG nochenight.N.F.SG quethat.PRON.REL ideascontrive.V.2S.PRES nonot.ADV aguantostand.V.1S.PRES másmore.ADV .
  and it's not like you tell me something at ten in the morning, you explain it at eleven at night and I can't resist (going to sleep).
303MEGa parte es que tú me cuentes algo a las diez de la mañana a me lo cuentas a las once de la noche que ideas no aguanto más .
  ato.PREP partepart.N.F.SG.[or].split.V.2S.IMPER.[or].split.V.3S.PRES esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ you.PRON.SUB.MF.2S meme.PRON.OBL.MF.1S cuentesexplain.V.2S.SUBJ.PRES algosomething.PRON.M.SG ato.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL diezten.NUM deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG mañanamorning.N.F.SG ato.PREP meme.PRON.OBL.MF.1S lohim.PRON.OBJ.M.3S cuentasexplain.V.2S.PRES ato.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL onceeleven.NUM deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG nochenight.N.F.SG quethat.PRON.REL ideascontrive.V.2S.PRES nonot.ADV aguantostand.V.1S.PRES másmore.ADV .
  and it's not like you tell me something at ten in the morning, you explain it at eleven at night and I can't resist (going to sleep).
686MEGsino que vamos seleccionando las cosas .
  sinobut.CONJ quethat.CONJ vamosgo.V.1P.PRES seleccionandoselect.V.PRESPART lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL .
  it's just that we're selecting things.
687MEGo deseleccionando las cosas que creemos que el otro +//.
  oor.CONJ deseleccionandodeselect.V.PRESPART lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL quethat.PRON.REL creemosbelieve.V.1P.PRES quethat.CONJ elthe.DET.DEF.M.SG otroother.PRON.M.SG .
  or unselecting the things we think the other.
715MEGentonces <como que> [//] como que se me quitan las ganas de [/] de (.) decirte +...
  entoncesthen.ADV comolike.CONJ quethat.CONJ comolike.CONJ quethat.CONJ seself.PRON.REFL.MF.3SP meme.PRON.OBL.MF.1S quitanremove.V.3P.PRES lasthem.PRON.OBJ.F.3P ganaswin.V.2S.PRES deof.PREP deof.PREP decirtetell.V.INFIN+TE[PRON.MF.2S] .
  then it's like, it's like I don't even feel like telling you...

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

herring5: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.