MIAMI - Herring11
Instances of piano

74GRAy que therebyE matchingE theE styleE ofE Clement'sSE+eng pianoE .
  yand.CONJ quethat.CONJ therebythereby.ADV matchingunk thethe.DET.DEF stylestyle.N.SG ofof.PREP Clement's pianopiano.N.SG .
  and thereby matching the style of Clement's piano
83CALy él &a claro el &a el piano era su [/] su instrumento favorito .
  yand.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S claroof_course.E elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG pianopiano.N.M.SG erabe.V.13S.IMPERF suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG instrumentoinstrument.N.M.SG favoritofavourite.ADJ.M.SG .
  and he, of course, the piano was his favorite instrument
121CALel del piano ?
  elthe.DET.DEF.M.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG pianopiano.N.M.SG ?
  the one with the piano?
129CALtan bien el piano y .
  tanso.ADV bienwell.ADV elthe.DET.DEF.M.SG pianopiano.N.M.SG yand.CONJ .
  the piano so well and
160GRAahSE yo tengo que llamar a LisaSE porque (.) le dije que (.) el piano no es un juguete .
  ahah.IM yoI.PRON.SUB.MF.1S tengohave.V.1S.PRES quethat.CONJ llamarcall.V.INFIN ato.PREP Lisaname porquebecause.CONJ lehim.PRON.OBL.MF.23S dijetell.V.1S.PAST quethat.CONJ elthe.DET.DEF.M.SG pianopiano.N.M.SG nonot.ADV esbe.V.3S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG juguetetoy.N.M.SG .
  oh, I have to call Lisa because I told here the piano is not a toy
168GRA+" ay que lindo y que bueno que le mandan un piano .
  ayoh.IM quethat.CONJ lindocute.ADJ.M.SG yand.CONJ quethat.CONJ buenowell.E quethat.CONJ lehim.PRON.OBL.MF.23S mandanorder.V.3P.PRES unone.DET.INDEF.M.SG pianopiano.N.M.SG .
  oh, that's lovely and it's great that he got a piano
492CALpero el [/] el hijo &e &e tocó sonatas puras sonatas en [/] en piano .
  perobut.CONJ elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG hijoson.N.M.SG tocótouch.V.3S.PAST sonatassonata.N.F.PL puraspure.ADJ.F.PL sonatassonata.N.F.PL enin.PREP enin.PREP pianopiano.N.M.SG .
  but the son played sonatas, only piano sonatas
588GRAyo creo que Juan_PabloSE debe concentrarse primero en piano .
  yoI.PRON.SUB.MF.1S creobelieve.V.1S.PRES quethat.CONJ Juan_Pabloname debeowe.V.2S.IMPER.[or].owe.V.3S.PRES concentrarsemass.V.INFIN+SE[PRON.MF.3S] primerofirst.ADV enin.PREP pianopiano.N.M.SG .
  I think Juan Pablo should focus first on the piano
589GRA&por aunque piano uno puede aprenderlo cuando esté mayor también .
  aunquethough.CONJ pianopiano.N.M.SG unoone.PRON.M.SG puedebe_able.V.2S.IMPER.[or].be_able.V.3S.PRES aprenderlolearn.V.INFIN+LO[PRON.M.3S] cuandowhen.CONJ estébe.V.13S.SUBJ.PRES mayormain.ADJ.M.SG.[or].main.N.M tambiéntoo.ADV .
  because even though you can learn the piano also when you're older
590GRApero puesto que ahora todo el que tiene piano va a tener que aprender piano primero .
  perobut.CONJ puestostand.N.M.SG quethat.PRON.REL ahoranow.ADV todoall.ADJ.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG quethat.PRON.REL tienehave.V.3S.PRES pianopiano.N.M.SG vago.V.3S.PRES ato.PREP tenerhave.V.INFIN quethat.CONJ aprenderlearn.V.INFIN pianopiano.N.M.SG primerofirst.ADV .
  but since now all he has is a piano, he has to learn the piano first
590GRApero puesto que ahora todo el que tiene piano va a tener que aprender piano primero .
  perobut.CONJ puestostand.N.M.SG quethat.PRON.REL ahoranow.ADV todoall.ADJ.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG quethat.PRON.REL tienehave.V.3S.PRES pianopiano.N.M.SG vago.V.3S.PRES ato.PREP tenerhave.V.INFIN quethat.CONJ aprenderlearn.V.INFIN pianopiano.N.M.SG primerofirst.ADV .
  but since now all he has is a piano, he has to learn the piano first
607GRA+" tú puedes aprender violín [///] piano cualquiera hora de tu vida .
  you.PRON.SUB.MF.2S puedesbe_able.V.2S.PRES aprenderlearn.V.INFIN violínviolin.N.M.SG pianopiano.N.M.SG cualquieraanyone.PRON.MF.SG horatime.N.F.SG deof.PREP tuyour.ADJ.POSS.MF.2S.SG vidalife.N.F.SG .
  you can learn the violin, piano at any point in life

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

herring11: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.