MIAMI - Herring11
Instances of la for speaker CAL

22CALera que muchos de esas &e BeethovenSE puso una música diferente a la de su tiempo .
  eraera.N.F.SG quethat.PRON.REL muchosmuch.ADJ.M.PL.[or].many.PRON.M.PL deof.PREP esasthat.PRON.DEM.F.PL Beethovenname pusoput.V.3S.PAST unaa.DET.INDEF.F.SG músicamusic.N.F.SG diferentedifferent.ADJ.MF.SG ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG deof.PREP suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG tiempotime.N.M.SG .
  it was that many of those, Beethoven produced music different from that of his time
23CALy él rompió el [/] el [/] el [/] el ritmo la o la [//] las impresiones .
  yand.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S rompiósmash.V.3S.PAST elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG ritmorhythm.N.M.SG lathe.DET.DEF.F.SG oor.CONJ lathe.DET.DEF.F.SG lasthe.DET.DEF.F.PL impresionesprinting.N.F.PL .
  and he broke the rhythm, the, or, the impressions
23CALy él rompió el [/] el [/] el [/] el ritmo la o la [//] las impresiones .
  yand.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S rompiósmash.V.3S.PAST elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG ritmorhythm.N.M.SG lathe.DET.DEF.F.SG oor.CONJ lathe.DET.DEF.F.SG lasthe.DET.DEF.F.PL impresionesprinting.N.F.PL .
  and he broke the rhythm, the, or, the impressions
77CALsí bueno &e aún aquí lo [//] aquí dice también &e de [/] de [/] de su principio cuando él &e la primera vez que lo [//] el [/] él recibió mucha crítica .
  yes.ADV buenowell.E aúneven.ADV aquíhere.ADV lothe.DET.DEF.NT.SG aquíhere.ADV dicetell.V.3S.PRES tambiéntoo.ADV deof.PREP deof.PREP deof.PREP suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG principioprinciple.N.M.SG cuandowhen.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S lathe.DET.DEF.F.SG primerafirst.ORD.F.SG veztime.N.F.SG quethat.PRON.REL lothe.DET.DEF.NT.SG elthe.DET.DEF.M.SG élhe.PRON.SUB.M.3S recibióreceive.V.3S.PAST muchamuch.ADJ.F.SG críticacritical.ADJ.F.SG.[or].critical.N.F.SG .
  well, yes, and here it also talks about its beginning when it, the first time, that it received a lot of criticism
79CALsí porque tenía la influencia de MozartSE él +/.
  yes.ADV porquebecause.CONJ teníahave.V.13S.IMPERF lathe.DET.DEF.F.SG influenciainfluence.N.F.SG deof.PREP Mozartname élhe.PRON.SUB.M.3S .
  yes, because he had Mozart's influence
114CALno no para que fuera a la [//] al conservatorio de en Nueva_York .
  nonot.ADV nonot.ADV parafor.PREP quethat.CONJ fuerabe.V.13S.SUBJ.IMPERF ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG alto_the.PREP+DET.DEF.M.SG conservatorioconservatoire.N.M.SG deof.PREP enin.PREP Nueva_Yorkname .
  no, no, to go to the conservatory in New York
119CAL+< sí &a de ahí es donde han salido la mayoría de los buenos violinistas (.) yeahSE .
  yes.ADV deof.PREP ahíthere.ADV esbe.V.3S.PRES dondewhere.REL hanhave.V.3P.PRES salidoexit.V.PASTPART lathe.DET.DEF.F.SG mayoríamajority.N.F.SG deof.PREP losthe.DET.DEF.M.PL buenoswell.ADJ.M.PL violinistasviolinist.N.M yeahyeah.ADV .
  yes, that's where most new violinists have come out of, yeah
141CALotro toca la melodía .
  otroother.PRON.M.SG tocatouch.V.2S.IMPER.[or].touch.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG melodíamelody.N.F.SG .
  another the melody
187CALla ma(má) la ?
  lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG ?
  his mum?
187CALla ma(má) la ?
  lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG ?
  his mum?
189CALla mamá del muchacho ?
  lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG muchachoboy.N.F.SG ?
  the boy's mum?
195CAL<la ma(má)> [/] la mamá del padre de él .
  lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG padrefather.N.M.SG deof.PREP élhe.PRON.SUB.M.3S .
  his father's mum
195CAL<la ma(má)> [/] la mamá del padre de él .
  lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG padrefather.N.M.SG deof.PREP élhe.PRON.SUB.M.3S .
  his father's mum
216CALcuando yo hablé con él la [/] la última vez estaba encantado de las &kants +//.
  cuandowhen.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S hablétalk.V.1S.PAST conwith.PREP élhe.PRON.SUB.M.3S lathe.DET.DEF.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG últimalatter.ORD.F.SG veztime.N.F.SG estababe.V.13S.IMPERF encantadobewitch.V.PASTPART deof.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL .
  when I spoke to him last time he was delighted with the
216CALcuando yo hablé con él la [/] la última vez estaba encantado de las &kants +//.
  cuandowhen.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S hablétalk.V.1S.PAST conwith.PREP élhe.PRON.SUB.M.3S lathe.DET.DEF.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG últimalatter.ORD.F.SG veztime.N.F.SG estababe.V.13S.IMPERF encantadobewitch.V.PASTPART deof.PREP lasthe.DET.DEF.F.PL .
  when I spoke to him last time he was delighted with the
229CALsí él [/] él me estaba diciendo de que sí le gustaba la música esa .
  yes.ADV élhe.PRON.SUB.M.3S élhe.PRON.SUB.M.3S meme.PRON.OBL.MF.1S estababe.V.13S.IMPERF diciendotell.V.PRESPART deof.PREP quethat.CONJ yes.ADV lehim.PRON.OBL.MF.23S gustabalike.V.13S.IMPERF lathe.DET.DEF.F.SG músicamusic.N.F.SG esathat.PRON.DEM.F.SG .
  yes, he was telling me he does like that music
346CALlo &a lo que la gente le contesta ?
  lothe.DET.DEF.NT.SG lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL lathe.DET.DEF.F.SG gentepeople.N.F.SG lehim.PRON.OBL.MF.23S contestaanswer.V.3S.PRES ?
  what people reply?
367CALson las cinco de la tarde en [/] en algún eh .
  sonbe.V.3P.PRES lasthe.DET.DEF.F.PL cincofive.NUM deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG tardeafternoon.N.F.SG enin.PREP enin.PREP algúnsome.ADJ.M.SG eheh.IM .
  it's five o'clock some, hm
431CALbueno &e la forma de hacer eso es hacerlo de [/] de caucho .
  buenowell.E lathe.DET.DEF.F.SG formashape.N.F.SG deof.PREP hacerdo.V.INFIN esothat.PRON.DEM.NT.SG esbe.V.3S.PRES hacerlodo.V.INFIN+LO[PRON.M.3S] deof.PREP deof.PREP cauchorubber.N.M.SG .
  well, the way to do that is to make it out of rubber
456CAL+< mira a SamSE [/] a SamSE [/] a SamSE no le gusta la gente latina tampoco .
  miralook.V.2S.IMPER ato.PREP Samname ato.PREP Samname ato.PREP Samname nonot.ADV lehim.PRON.OBL.MF.23S gustalike.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG gentepeople.N.F.SG latinalatin.ADJ.F.SG tampoconeither.ADV .
  look, Sam doesn't like Latino people either
515CALbueno pero era &e <era la> [///] tenían la vida &e +//.
  buenowell.E perobut.CONJ erabe.V.13S.IMPERF erabe.V.13S.IMPERF laher.PRON.OBJ.F.3S teníanhave.V.3P.IMPERF lathe.DET.DEF.F.SG vidalife.N.F.SG .
  well, but it was, they had a livelihood
515CALbueno pero era &e <era la> [///] tenían la vida &e +//.
  buenowell.E perobut.CONJ erabe.V.13S.IMPERF erabe.V.13S.IMPERF laher.PRON.OBJ.F.3S teníanhave.V.3P.IMPERF lathe.DET.DEF.F.SG vidalife.N.F.SG .
  well, but it was, they had a livelihood
545CALy él &e también las [/] las [/] las arreglaba a la manera de él .
  yand.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S tambiéntoo.ADV lasthe.DET.DEF.F.PL lasthe.DET.DEF.F.PL lasthem.PRON.OBJ.F.3P arreglabafix.V.13S.IMPERF ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG maneraway.N.F.SG deof.PREP élhe.PRON.SUB.M.3S .
  and he also adapted them to his style
555CALlo tenían en la [/] en la radio &e +//.
  lohim.PRON.OBJ.M.3S teníanhave.V.3P.IMPERF enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG radioradio.N.F.SG .
  he was on the radio
555CALlo tenían en la [/] en la radio &e +//.
  lohim.PRON.OBJ.M.3S teníanhave.V.3P.IMPERF enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG radioradio.N.F.SG .
  he was on the radio
565CALél &e [/] él componía con el espíritu de la calle de los [/] de los brasileros .
  élhe.PRON.SUB.M.3S élhe.PRON.SUB.M.3S componíacompose.V.13S.IMPERF conwith.PREP elthe.DET.DEF.M.SG espírituspirit.N.M.SG deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG callestreet.N.F.SG deof.PREP losthe.DET.DEF.M.PL deof.PREP losthe.DET.DEF.M.PL brasilerosBrazilian.N.M.PL .
  he composed with the street spirit of the Brazilian people
605CALy <es que> [/] es que tienen que aprender a leer la +//.
  yand.CONJ esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ tienenhave.V.3P.PRES quethat.CONJ aprenderlearn.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN lathe.DET.DEF.F.SG .
  it's that they have to learn to read the
615CAL+< pero lo prime(ro) [/] lo primero que tiene que aprender es aprender <a leer> [/] a leer la música .
  perobut.CONJ lothe.DET.DEF.NT.SG primerofirst.ADV lothe.DET.DEF.NT.SG primerofirst.ADV quethat.CONJ tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ aprenderlearn.V.INFIN esbe.V.3S.PRES aprenderlearn.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN lathe.DET.DEF.F.SG músicamusic.N.F.SG .
  but the first thing he has to learn is to read music
616CALy [/] y se ha probado que la gente <que lee> [//] que [/] que aprende a tocar un [/] un instrumento +//.
  yand.CONJ yand.CONJ seself.PRON.REFL.MF.3SP hahave.V.3S.PRES probadotry.V.PASTPART quethat.CONJ lathe.DET.DEF.F.SG gentepeople.N.F.SG quethat.PRON.REL leeread.V.3S.PRES quethat.CONJ quethat.CONJ aprendelearn.V.3S.PRES ato.PREP tocartouch.V.INFIN unone.DET.INDEF.M.SG unone.DET.INDEF.M.SG instrumentoinstrument.N.M.SG .
  it's been proven that the people who learn to play an instrument
618CALes decir se le desarrolla el [/] el cerebro más rápido para otras cosas para otras disciplinas en la vida o [/] o en la universidad o en el colegio .
  esbe.V.3S.PRES decirtell.V.INFIN seself.PRON.REFL.MF.3SP lehim.PRON.OBL.MF.23S desarrolladevelop.V.3S.PRES elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG cerebrobrain.N.M.SG másmore.ADV rápidorapid.ADJ.M.SG parafor.PREP otrasother.ADJ.F.PL cosasthing.N.F.PL parafor.PREP otrasother.ADJ.F.PL disciplinasdiscipline.N.F.PL enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG vidalife.N.F.SG oor.CONJ oor.CONJ enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG universidaduniversity.N.F.SG oor.CONJ enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG colegioschool.N.M.SG .
  I mean, their brain is developed more quickly for other things and other disciplines in life, or at university or school
618CALes decir se le desarrolla el [/] el cerebro más rápido para otras cosas para otras disciplinas en la vida o [/] o en la universidad o en el colegio .
  esbe.V.3S.PRES decirtell.V.INFIN seself.PRON.REFL.MF.3SP lehim.PRON.OBL.MF.23S desarrolladevelop.V.3S.PRES elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG cerebrobrain.N.M.SG másmore.ADV rápidorapid.ADJ.M.SG parafor.PREP otrasother.ADJ.F.PL cosasthing.N.F.PL parafor.PREP otrasother.ADJ.F.PL disciplinasdiscipline.N.F.PL enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG vidalife.N.F.SG oor.CONJ oor.CONJ enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG universidaduniversity.N.F.SG oor.CONJ enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG colegioschool.N.M.SG .
  I mean, their brain is developed more quickly for other things and other disciplines in life, or at university or school

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

herring11: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.