MIAMI - Herring11
Instances of cosas

27CALél empezó a crear cosas diferentes a <lo que> [/] lo que &a MozartSE y HaydnSE habían hecho anteriormente .
  élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP crearcreate.V.INFIN cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES diferentesdifferent.ADJ.MF.PL ato.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL Mozartname yand.CONJ Haydnname habíanhave.V.3P.IMPERF hechodo.V.PASTPART anteriormentepreviously.ADV .
  he began to create things different from what Mozart and Haydn had done before
28CALy él empezó a crear cosas románticas él .
  yand.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP crearcreate.V.INFIN cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES románticasromantic.ADJ.F.PL élhe.PRON.SUB.M.3S .
  and he began to create romantic things, he
34CALque él empezó a [/] a [/] a ensordecer o a tener que ya no podía escuchar bien las cosas .
  quethat.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP ensordecerdeafen.V.INFIN oor.CONJ ato.PREP tenerhave.V.INFIN quethat.CONJ yaalready.ADV nonot.ADV podíabe_able.V.13S.IMPERF escucharlisten.V.INFIN bienwell.ADV lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL .
  that he began to go deaf or to be unable to hear well
142CALotro toca otras cosas más es decir +/.
  otroother.PRON.M.SG tocatouch.V.2S.IMPER.[or].touch.V.3S.PRES otrasother.ADJ.F.PL cosasthing.N.F.PL másmore.ADV esbe.V.3S.PRES decirtell.V.INFIN .
  another plays other things, I mean
337CALel blogE es para ellos escribir &e cosas en términos más &e &e .
  elthe.DET.DEF.M.SG blogunk esbe.V.3S.PRES parafor.PREP ellosthey.PRON.SUB.M.3P escribirwrite.V.INFIN cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES enin.PREP términosterm.N.M.PL másmore.ADV .
  a blog is for them to write things in terms more
339CALes decir de cualquier cosas que quieran escribir .
  esbe.V.3S.PRES decirtell.V.INFIN deof.PREP cualquierwhatever.ADJ.MF.SG cosasthing.N.F.PL quethat.PRON.REL quieranwant.V.3P.SUBJ.PRES escribirwrite.V.INFIN .
  I mean, about anything they want to write
418GRAentonces cada uno y entonces para sellar &po ponerle el sello a cosas distintas .
  entoncesthen.ADV cadaevery.ADJ.MF.SG unoone.PRON.M.SG yand.CONJ entoncesthen.ADV parafor.PREP sellarseal.V.INFIN ponerleput.V.INFIN+LE[PRON.MF.3S] elthe.DET.DEF.M.SG sellostamp.N.M.SG ato.PREP cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES distintasdistinct.ADJ.F.PL .
  so each one, and so to put his stamp on distinctive things
618CALes decir se le desarrolla el [/] el cerebro más rápido para otras cosas para otras disciplinas en la vida o [/] o en la universidad o en el colegio .
  esbe.V.3S.PRES decirtell.V.INFIN seself.PRON.REFL.MF.3SP lehim.PRON.OBL.MF.23S desarrolladevelop.V.3S.PRES elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG cerebrobrain.N.M.SG másmore.ADV rápidorapid.ADJ.M.SG parafor.PREP otrasother.ADJ.F.PL cosasthing.N.F.PL parafor.PREP otrasother.ADJ.F.PL disciplinasdiscipline.N.F.PL enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG vidalife.N.F.SG oor.CONJ oor.CONJ enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG universidaduniversity.N.F.SG oor.CONJ enin.PREP elthe.DET.DEF.M.SG colegioschool.N.M.SG .
  I mean, their brain is developed more quickly for other things and other disciplines in life, or at university or school

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

herring11: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.