MIAMI - Herring11
Instances of a for speaker CAL

22CALera que muchos de esas &e BeethovenSE puso una música diferente a la de su tiempo .
  eraera.N.F.SG quethat.PRON.REL muchosmuch.ADJ.M.PL.[or].many.PRON.M.PL deof.PREP esasthat.PRON.DEM.F.PL Beethovenname pusoput.V.3S.PAST unaa.DET.INDEF.F.SG músicamusic.N.F.SG diferentedifferent.ADJ.MF.SG ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG deof.PREP suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG tiempotime.N.M.SG .
  it was that many of those, Beethoven produced music different from that of his time
24CALél [/] él salió de [/] de lo clásico a lo romántico .
  élhe.PRON.SUB.M.3S élhe.PRON.SUB.M.3S salióexit.V.3S.PAST deof.PREP deof.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG clásicoclassic.ADJ.M.SG ato.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG románticoromantic.ADJ.M.SG .
  he moved from the classic to the romantic
27CALél empezó a crear cosas diferentes a <lo que> [/] lo que &a MozartSE y HaydnSE habían hecho anteriormente .
  élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP crearcreate.V.INFIN cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES diferentesdifferent.ADJ.MF.PL ato.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL Mozartname yand.CONJ Haydnname habíanhave.V.3P.IMPERF hechodo.V.PASTPART anteriormentepreviously.ADV .
  he began to create things different from what Mozart and Haydn had done before
27CALél empezó a crear cosas diferentes a <lo que> [/] lo que &a MozartSE y HaydnSE habían hecho anteriormente .
  élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP crearcreate.V.INFIN cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES diferentesdifferent.ADJ.MF.PL ato.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL Mozartname yand.CONJ Haydnname habíanhave.V.3P.IMPERF hechodo.V.PASTPART anteriormentepreviously.ADV .
  he began to create things different from what Mozart and Haydn had done before
28CALy él empezó a crear cosas románticas él .
  yand.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP crearcreate.V.INFIN cosasthing.N.F.PL.[or].sew.V.2S.SUBJ.PRES románticasromantic.ADJ.F.PL élhe.PRON.SUB.M.3S .
  and he began to create romantic things, he
29CALpor eso se le considera a él el [/] <el más &ro> [//] el primer romántico .
  porfor.PREP esothat.PRON.DEM.NT.SG seself.PRON.REFL.MF.3SP lehim.PRON.OBL.MF.23S considerareckon.V.3S.PRES ato.PREP élhe.PRON.OBJ.M.3S elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG másmore.ADV elthe.DET.DEF.M.SG primerfirst.ORD.M.SG románticoromantic.ADJ.M.SG .
  that's why he's considered the first romantic
33CALpero y [/] y recuerda que ya a ese momento empezó él empezó a [/] a [/] a estar &e tener problema con el oído .
  perobut.CONJ yand.CONJ yand.CONJ recuerdarecall.V.3S.PRES quethat.CONJ yaalready.ADV ato.PREP esethat.ADJ.DEM.M.SG momentomomentum.N.M.SG empezóstart.V.3S.PAST élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP estarbe.V.INFIN tenerhave.V.INFIN problematrouble.N.M.SG conwith.PREP elthe.DET.DEF.M.SG oídohearing.N.M.SG .
  but remember he had already started having hearing problems by then
33CALpero y [/] y recuerda que ya a ese momento empezó él empezó a [/] a [/] a estar &e tener problema con el oído .
  perobut.CONJ yand.CONJ yand.CONJ recuerdarecall.V.3S.PRES quethat.CONJ yaalready.ADV ato.PREP esethat.ADJ.DEM.M.SG momentomomentum.N.M.SG empezóstart.V.3S.PAST élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP estarbe.V.INFIN tenerhave.V.INFIN problematrouble.N.M.SG conwith.PREP elthe.DET.DEF.M.SG oídohearing.N.M.SG .
  but remember he had already started having hearing problems by then
33CALpero y [/] y recuerda que ya a ese momento empezó él empezó a [/] a [/] a estar &e tener problema con el oído .
  perobut.CONJ yand.CONJ yand.CONJ recuerdarecall.V.3S.PRES quethat.CONJ yaalready.ADV ato.PREP esethat.ADJ.DEM.M.SG momentomomentum.N.M.SG empezóstart.V.3S.PAST élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP estarbe.V.INFIN tenerhave.V.INFIN problematrouble.N.M.SG conwith.PREP elthe.DET.DEF.M.SG oídohearing.N.M.SG .
  but remember he had already started having hearing problems by then
33CALpero y [/] y recuerda que ya a ese momento empezó él empezó a [/] a [/] a estar &e tener problema con el oído .
  perobut.CONJ yand.CONJ yand.CONJ recuerdarecall.V.3S.PRES quethat.CONJ yaalready.ADV ato.PREP esethat.ADJ.DEM.M.SG momentomomentum.N.M.SG empezóstart.V.3S.PAST élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP estarbe.V.INFIN tenerhave.V.INFIN problematrouble.N.M.SG conwith.PREP elthe.DET.DEF.M.SG oídohearing.N.M.SG .
  but remember he had already started having hearing problems by then
34CALque él empezó a [/] a [/] a ensordecer o a tener que ya no podía escuchar bien las cosas .
  quethat.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP ensordecerdeafen.V.INFIN oor.CONJ ato.PREP tenerhave.V.INFIN quethat.CONJ yaalready.ADV nonot.ADV podíabe_able.V.13S.IMPERF escucharlisten.V.INFIN bienwell.ADV lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL .
  that he began to go deaf or to be unable to hear well
34CALque él empezó a [/] a [/] a ensordecer o a tener que ya no podía escuchar bien las cosas .
  quethat.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP ensordecerdeafen.V.INFIN oor.CONJ ato.PREP tenerhave.V.INFIN quethat.CONJ yaalready.ADV nonot.ADV podíabe_able.V.13S.IMPERF escucharlisten.V.INFIN bienwell.ADV lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL .
  that he began to go deaf or to be unable to hear well
34CALque él empezó a [/] a [/] a ensordecer o a tener que ya no podía escuchar bien las cosas .
  quethat.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP ensordecerdeafen.V.INFIN oor.CONJ ato.PREP tenerhave.V.INFIN quethat.CONJ yaalready.ADV nonot.ADV podíabe_able.V.13S.IMPERF escucharlisten.V.INFIN bienwell.ADV lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL .
  that he began to go deaf or to be unable to hear well
34CALque él empezó a [/] a [/] a ensordecer o a tener que ya no podía escuchar bien las cosas .
  quethat.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S empezóstart.V.3S.PAST ato.PREP ato.PREP ato.PREP ensordecerdeafen.V.INFIN oor.CONJ ato.PREP tenerhave.V.INFIN quethat.CONJ yaalready.ADV nonot.ADV podíabe_able.V.13S.IMPERF escucharlisten.V.INFIN bienwell.ADV lasthe.DET.DEF.F.PL cosasthing.N.F.PL .
  that he began to go deaf or to be unable to hear well
35CALclaro a lo último las composiciones del tercer perío(do) [//] período de su +/.
  claroof_course.E ato.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG últimolatter.ORD.M.SG lasthe.DET.DEF.F.PL composicionescomposition.N.F.PL delof_the.PREP+DET.DEF.M.SG tercerthird.ORD.M.SG períodoperiod.N.M.SG períodoperiod.N.M.SG deof.PREP suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG .
  of course, at the end of the compositions of the third period of his
47CAL+< xxx a tu a .
  ato.PREP tuyour.ADJ.POSS.MF.2S.SG ato.PREP .
  to your
47CAL+< xxx a tu a .
  ato.PREP tuyour.ADJ.POSS.MF.2S.SG ato.PREP .
  to your
61CAL+< de [/] de mil setecientos &a noventa y uno a mil ochocientos seis quince años .
  deof.PREP deof.PREP milthousand.NUM setecientosseven_hundred.NUM.M.PL noventaninety.NUM yand.CONJ unoone.PRON.M.SG ato.PREP milthousand.NUM ochocientoseight_hundred.N.M.PL seissix.NUM quincefifteen.NUM añosyear.N.M.PL .
  from1701 to 1806 is fifteen years
84CALpero el violín llegó a ser su segundo &e instrumento .
  perobut.CONJ elthe.DET.DEF.M.SG violínviolin.N.M.SG llegóget.V.3S.PAST ato.PREP serbe.V.INFIN suhis.ADJ.POSS.MF.3SP.SG segundosecond.N.M.SG instrumentoinstrument.N.M.SG.[or].notarise.V.1S.PRES .
  but the violin ended up being his second instrument
85CALpero cuando él componía muchas &ka &e muchas piezas de (.) <lo que> [//] <lo más> [//] lo que cuando él estaba más serio en cuanto a composición era cuando componía los &a cuartetos para [/] para instrumentos de [/] de cuerda .
  perobut.CONJ cuandowhen.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S componíacompose.V.13S.IMPERF muchasmuch.ADJ.F.PL.[or].many.PRON.F.PL muchasmuch.ADJ.F.PL piezaspiece.N.F.PL deof.PREP lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL lothe.DET.DEF.NT.SG másmore.ADV lothe.DET.DEF.NT.SG quethat.PRON.REL cuandowhen.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S estababe.V.13S.IMPERF másmore.ADV serioserious.ADJ.M.SG enin.PREP cuantoquantum.N.M.SG ato.PREP composicióncomposition.N.F.SG erabe.V.13S.IMPERF cuandowhen.CONJ componíacompose.V.13S.IMPERF losthe.DET.DEF.M.PL cuartetosquartet.N.M.PL parafor.PREP parafor.PREP instrumentosinstrument.N.M.PL deof.PREP deof.PREP cuerdastring.N.F.SG .
  when he composed many of the pieces, when he was more serious about composition was when he composed quartets for string instruments
90CALquién a [/] a ?
  quiénwho.INT.MF.SG ato.PREP ato.PREP ?
  who?
90CALquién a [/] a ?
  quiénwho.INT.MF.SG ato.PREP ato.PREP ?
  who?
108CALno pero [/] pero él vino de [/] de [/] de bastante pequeño porque lo [/] lo trajeron para que fuera a [/] a .
  nonot.ADV perobut.CONJ perobut.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S vinowine.N.M.SG deof.PREP deof.PREP deof.PREP bastanteenough.ADJ.SG pequeñosmall.ADJ.M.SG porquebecause.CONJ lothe.DET.DEF.NT.SG lohim.PRON.OBJ.M.3S trajeronbring.V.3P.PAST parafor.PREP quethat.CONJ fuerabe.V.13S.SUBJ.IMPERF ato.PREP ato.PREP .
  no, but he came here very young because he was brought here so he would be
108CALno pero [/] pero él vino de [/] de [/] de bastante pequeño porque lo [/] lo trajeron para que fuera a [/] a .
  nonot.ADV perobut.CONJ perobut.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S vinowine.N.M.SG deof.PREP deof.PREP deof.PREP bastanteenough.ADJ.SG pequeñosmall.ADJ.M.SG porquebecause.CONJ lothe.DET.DEF.NT.SG lohim.PRON.OBJ.M.3S trajeronbring.V.3P.PAST parafor.PREP quethat.CONJ fuerabe.V.13S.SUBJ.IMPERF ato.PREP ato.PREP .
  no, but he came here very young because he was brought here so he would be
109CALcómo es a ?
  cómohow.INT esbe.V.3S.PRES ato.PREP ?
  what was it?
114CALno no para que fuera a la [//] al conservatorio de en Nueva_York .
  nonot.ADV nonot.ADV parafor.PREP quethat.CONJ fuerabe.V.13S.SUBJ.IMPERF ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG alto_the.PREP+DET.DEF.M.SG conservatorioconservatoire.N.M.SG deof.PREP enin.PREP Nueva_Yorkname .
  no, no, to go to the conservatory in New York
154CALpero [/] pero ahora todos parecen (.) de a +/.
  perobut.CONJ perobut.CONJ ahoranow.ADV todoseverything.PRON.M.PL parecenseem.V.3P.PRES deof.PREP ato.PREP .
  but now they all seem to
172CAL+< pero a él sí le gusta esa [/] esa +/.
  perobut.CONJ ato.PREP élhe.PRON.OBJ.M.3S yes.ADV lehim.PRON.OBL.MF.23S gustalike.V.3S.PRES esathat.PRON.DEM.F.SG esathat.PRON.DEM.F.SG .
  but he does like it
184CAL<está cogie(ndo)> [//] está yendo a un colegio adventista ?
  estábe.V.3S.PRES cogiendotake.V.PRESPART estábe.V.3S.PRES yendogo.V.PRESPART ato.PREP unone.DET.INDEF.M.SG colegioschool.N.M.SG adventistaAdventist.N.M.SG ?
  he's going to an Adventist school?
233CALy se pone [///] empieza a poner un disco tras otro uno tras otro uno tras otro .
  yand.CONJ seself.PRON.REFL.MF.3SP poneput.V.3S.PRES empiezastart.V.2S.IMPER.[or].start.V.3S.PRES ato.PREP ponerput.V.INFIN unone.DET.INDEF.M.SG discodisk.N.M.SG trasafter.PREP otroother.PRON.M.SG unoone.PRON.M.SG trasafter.PREP otroother.PRON.M.SG unoone.PRON.M.SG trasafter.PREP otroother.PRON.M.SG .
  and plays one record, then another, then another, and another
270CALquién quién [//] a quién al [/] al cantante ?
  quiénwho.INT.MF.SG quiénwho.INT.MF.SG ato.PREP quiénwho.INT.MF.SG alto_the.PREP+DET.DEF.M.SG alto_the.PREP+DET.DEF.M.SG cantantesinger.N.M ?
  who, for the singer?
280CAL&e que se &re [/] que se [/] se identifica a (.) PaverottiSE .
  quethat.CONJ sebe.V.2P.IMPER.PRECLITIC quethat.CONJ sebe.V.2P.IMPER.PRECLITIC seself.PRON.REFL.MF.3SP identificaidentify.V.3S.PRES ato.PREP Paverottiname .
  that characterizes Paverotti
295CALy entonces muchas personas están tratando de imitar a PavarottiSE <a ver si> [/] y a ver si se identifica +//.
  yand.CONJ entoncesthen.ADV muchasmuch.ADJ.F.PL personasperson.N.F.PL estánbe.V.3P.PRES tratandotreat.V.PRESPART deof.PREP imitarimitate.V.INFIN ato.PREP Pavarottiname ato.PREP versee.V.INFIN siif.CONJ yand.CONJ ato.PREP versee.V.INFIN siif.CONJ seself.PRON.REFL.MF.3SP identificaidentify.V.3S.PRES .
  and then a lot of people are trying to imitate Pavarotti, and see if they are characterized
295CALy entonces muchas personas están tratando de imitar a PavarottiSE <a ver si> [/] y a ver si se identifica +//.
  yand.CONJ entoncesthen.ADV muchasmuch.ADJ.F.PL personasperson.N.F.PL estánbe.V.3P.PRES tratandotreat.V.PRESPART deof.PREP imitarimitate.V.INFIN ato.PREP Pavarottiname ato.PREP versee.V.INFIN siif.CONJ yand.CONJ ato.PREP versee.V.INFIN siif.CONJ seself.PRON.REFL.MF.3SP identificaidentify.V.3S.PRES .
  and then a lot of people are trying to imitate Pavarotti, and see if they are characterized
295CALy entonces muchas personas están tratando de imitar a PavarottiSE <a ver si> [/] y a ver si se identifica +//.
  yand.CONJ entoncesthen.ADV muchasmuch.ADJ.F.PL personasperson.N.F.PL estánbe.V.3P.PRES tratandotreat.V.PRESPART deof.PREP imitarimitate.V.INFIN ato.PREP Pavarottiname ato.PREP versee.V.INFIN siif.CONJ yand.CONJ ato.PREP versee.V.INFIN siif.CONJ seself.PRON.REFL.MF.3SP identificaidentify.V.3S.PRES .
  and then a lot of people are trying to imitate Pavarotti, and see if they are characterized
305CALuna canción que lo identifica a él .
  unaa.DET.INDEF.F.SG canciónsong.N.F.SG quethat.PRON.REL lohim.PRON.OBJ.M.3S identificaidentify.V.2S.IMPER.[or].identify.V.3S.PRES ato.PREP élhe.PRON.OBJ.M.3S .
  a song that characterizes him
379CALporque <ellos tenían> [/] ellos tenían eh dominios en tantos lugares a través de todo el [/] el hemisferio .
  porquebecause.CONJ ellosthey.PRON.SUB.M.3P teníanhave.V.3P.IMPERF ellosthey.PRON.SUB.M.3P teníanhave.V.3P.IMPERF eheh.IM dominioscommand.N.M.PL enin.PREP tantosso_much.ADJ.M.PL lugaresplace.N.M.PL ato.PREP travésthrough.PREP deof.PREP todoall.ADJ.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG elthe.DET.DEF.M.SG hemisferiohemisphere.N.M.SG .
  because they had territories in so many places throughout the whole hemisphere
399CALahí donde hay lugares donde no [/] no [/] no va a haber &e digamos zona .
  ahíthere.ADV dondewhere.REL haythere_is.V.3S.PRES lugaresplace.N.M.PL dondewhere.REL nonot.ADV nonot.ADV nonot.ADV vago.V.3S.PRES ato.PREP haberhave.V.INFIN digamostell.V.1P.SUBJ.PRES zonazone.N.F.SG .
  where there are places where there isn't say, a zone
402CALes decir opuesta a GreenwichSE .
  esbe.V.3S.PRES decirtell.V.INFIN opuestaopposite.ADJ.F.SG ato.PREP Greenwichname .
  I mean, opposed to Greenwich
424CALhay ir a buscar sí <yo te> [/] yo te traigo un &kata +/.
  haythere_is.V.3S.PRES irgo.V.INFIN ato.PREP buscarseek.V.INFIN yes.ADV yoI.PRON.SUB.MF.1S teyou.PRON.OBL.MF.2S yoI.PRON.SUB.MF.1S teyou.PRON.OBL.MF.2S traigobring.V.1S.PRES unone.DET.INDEF.M.SG .
  I'd have to look for it, I'll bring you it
456CAL+< mira a SamSE [/] a SamSE [/] a SamSE no le gusta la gente latina tampoco .
  miralook.V.2S.IMPER ato.PREP Samname ato.PREP Samname ato.PREP Samname nonot.ADV lehim.PRON.OBL.MF.23S gustalike.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG gentepeople.N.F.SG latinalatin.ADJ.F.SG tampoconeither.ADV .
  look, Sam doesn't like Latino people either
456CAL+< mira a SamSE [/] a SamSE [/] a SamSE no le gusta la gente latina tampoco .
  miralook.V.2S.IMPER ato.PREP Samname ato.PREP Samname ato.PREP Samname nonot.ADV lehim.PRON.OBL.MF.23S gustalike.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG gentepeople.N.F.SG latinalatin.ADJ.F.SG tampoconeither.ADV .
  look, Sam doesn't like Latino people either
456CAL+< mira a SamSE [/] a SamSE [/] a SamSE no le gusta la gente latina tampoco .
  miralook.V.2S.IMPER ato.PREP Samname ato.PREP Samname ato.PREP Samname nonot.ADV lehim.PRON.OBL.MF.23S gustalike.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG gentepeople.N.F.SG latinalatin.ADJ.F.SG tampoconeither.ADV .
  look, Sam doesn't like Latino people either
461CAL<cuando él fue conmi(go)> [/] cuando yo fui <con &e> [/] con él a recoger los muebles esos .
  cuandowhen.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S fuebe.V.3S.PAST conmigowith me.PREP+PRON.MF.1S cuandowhen.CONJ yoI.PRON.SUB.MF.1S fuibe.V.1S.PAST conwith.PREP conwith.PREP élhe.PRON.SUB.M.3S ato.PREP recogerpick.V.INFIN losthe.DET.DEF.M.PL mueblesfurniture.N.M.PL esosthat.PRON.DEM.M.PL .
  when he went with me, when I went with him to pick up that furniture
465CALyo quisiera que se los llevaron a todos .
  yoI.PRON.SUB.MF.1S quisierawant.V.13S.SUBJ.IMPERF quethat.CONJ seto_him.PRON.INDIR.MF.3SP losthem.PRON.OBJ.M.3P llevaronwear.V.3P.PAST ato.PREP todoseverything.PRON.M.PL .
  I wish they were all taken away
529CALpero después de ahí cuando terminó de ahí fue a trabajar en [/] en [/] en [/] en otra iglesia .
  perobut.CONJ despuésafterwards.ADV deof.PREP ahíthere.ADV cuandowhen.CONJ terminófinish.V.3S.PAST deof.PREP ahíthere.ADV fuego.V.3S.PAST ato.PREP trabajarwork.V.INFIN enin.PREP enin.PREP enin.PREP enin.PREP otraother.ADJ.F.SG iglesiachurch.N.F.SG .
  but after that, when he finished that, he went to work at a different church
545CALy él &e también las [/] las [/] las arreglaba a la manera de él .
  yand.CONJ élhe.PRON.SUB.M.3S tambiéntoo.ADV lasthe.DET.DEF.F.PL lasthe.DET.DEF.F.PL lasthem.PRON.OBJ.F.3P arreglabafix.V.13S.IMPERF ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG maneraway.N.F.SG deof.PREP élhe.PRON.SUB.M.3S .
  and he also adapted them to his style
605CALy <es que> [/] es que tienen que aprender a leer la +//.
  yand.CONJ esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ esbe.V.3S.PRES quethat.CONJ tienenhave.V.3P.PRES quethat.CONJ aprenderlearn.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN lathe.DET.DEF.F.SG .
  it's that they have to learn to read the
615CAL+< pero lo prime(ro) [/] lo primero que tiene que aprender es aprender <a leer> [/] a leer la música .
  perobut.CONJ lothe.DET.DEF.NT.SG primerofirst.ADV lothe.DET.DEF.NT.SG primerofirst.ADV quethat.CONJ tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ aprenderlearn.V.INFIN esbe.V.3S.PRES aprenderlearn.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN lathe.DET.DEF.F.SG músicamusic.N.F.SG .
  but the first thing he has to learn is to read music
615CAL+< pero lo prime(ro) [/] lo primero que tiene que aprender es aprender <a leer> [/] a leer la música .
  perobut.CONJ lothe.DET.DEF.NT.SG primerofirst.ADV lothe.DET.DEF.NT.SG primerofirst.ADV quethat.CONJ tienehave.V.3S.PRES quethat.CONJ aprenderlearn.V.INFIN esbe.V.3S.PRES aprenderlearn.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN ato.PREP leerread.V.INFIN lathe.DET.DEF.F.SG músicamusic.N.F.SG .
  but the first thing he has to learn is to read music
616CALy [/] y se ha probado que la gente <que lee> [//] que [/] que aprende a tocar un [/] un instrumento +//.
  yand.CONJ yand.CONJ seself.PRON.REFL.MF.3SP hahave.V.3S.PRES probadotry.V.PASTPART quethat.CONJ lathe.DET.DEF.F.SG gentepeople.N.F.SG quethat.PRON.REL leeread.V.3S.PRES quethat.CONJ quethat.CONJ aprendelearn.V.3S.PRES ato.PREP tocartouch.V.INFIN unone.DET.INDEF.M.SG unone.DET.INDEF.M.SG instrumentoinstrument.N.M.SG .
  it's been proven that the people who learn to play an instrument
617CALa leer &miu música aprenden a leer +//.
  ato.PREP leerread.V.INFIN músicamusic.N.F.SG aprendenlearn.V.3P.PRES ato.PREP leerread.V.INFIN .
  to read music, they learn to read
617CALa leer &miu música aprenden a leer +//.
  ato.PREP leerread.V.INFIN músicamusic.N.F.SG aprendenlearn.V.3P.PRES ato.PREP leerread.V.INFIN .
  to read music, they learn to read
624CAL+" el que [/] el que va a salir .
  elthe.DET.DEF.M.SG quethat.PRON.REL elthe.DET.DEF.M.SG quethat.PRON.REL vago.V.3S.PRES ato.PREP salirexit.V.INFIN .
  he who is goint to get out
629CALél llegó a ser doctor .
  élhe.PRON.SUB.M.3S llegóget.V.3S.PAST ato.PREP serbe.V.INFIN doctordoctor.N.M.SG .
  he became a doctor

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

herring11: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.