MIAMI - Herring10
Instances of la

64SARPaigeSE yoS noS sabíaS queS aS MaríaS laS estabanS recording tambiénS .
  Paigename yoI.PRON.SUB.MF.1S nonot.ADV sabíaknow.V.13S.IMPERF quethat.CONJ ato.PREP Maríaname laher.PRON.OBJ.F.3S estabanbe.V.3P.IMPERF recordingrecord.SV.INFIN+ASV tambiéntoo.ADV .
  Paige, I didn't know that they were recording María as well.
66SARqueS aS MaríaS laS estabanS recording tambiénS .
  quethat.CONJ ato.PREP Maríaname laher.PRON.OBJ.F.3S estabanbe.V.3P.IMPERF recordingrecord.SV.INFIN+ASV tambiéntoo.ADV .
  that María has been recording as well.
235PAIoye tú no tienes que recoger a la niña ?
  oyehear.V.2S.IMPER you.PRON.SUB.MF.2S nonot.ADV tieneshave.V.2S.PRES quethat.CONJ recogerpick.V.INFIN ato.PREP lathe.DET.DEF.F.SG niñakid.N.F.SG ?
  listen, don't you have to collect the girl?
260SARella se mete donde se mete la mamá de xxx .
  ellashe.PRON.SUB.F.3S seself.PRON.REFL.MF.3SP meteput.V.3S.PRES dondewhere.REL seself.PRON.REFL.MF.3SP meteput.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG mamámum.N.F.SG deof.PREP .
  she interferes where [...] mother interferes
301PAI+< la mato .
  laher.PRON.OBJ.F.3S matokill.V.1S.PRES .
  I'll kill her.
483SARmiraS bienS enS laS páginaS dondeS estáS elS countdown cómoS empiezaS .
  miralook.V.2S.IMPER bienwell.ADV enin.PREP lathe.DET.DEF.F.SG páginapage.N.F.SG dondewhere.REL estábe.V.3S.PRES elthe.DET.DEF.M.SG countdowncountdown.N.SG cómohow.INT empiezastart.V.2S.IMPER.[or].start.V.3S.PRES .
  take a look at the page where the countdown is, how it starts
621SARno pero no quites la A esa .
  nonot.ADV perobut.CONJ nonot.ADV quitesremove.V.2S.SUBJ.PRES lathe.DET.DEF.F.SG Aname esathat.PRON.DEM.F.SG .
  no don't remove that A
628SARno pero no quites la cosita esa .
  nonot.ADV perobut.CONJ nonot.ADV quitesremove.V.2S.SUBJ.PRES lathe.DET.DEF.F.SG cositathing.N.F.SG.DIM esathat.PRON.DEM.F.SG .
  no but don't remove that little thing.
661SARvieja mira la canción esa .
  viejaold.ADJ.F.SG miralook.V.2S.IMPER.[or].look.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG canciónsong.N.F.SG esathat.PRON.DEM.F.SG .
  girl check this song.
674PAIaquí pongo la [/] la música .
  aquíhere.ADV pongoput.V.1S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG músicamusic.N.F.SG .
  I put music here.
674PAIaquí pongo la [/] la música .
  aquíhere.ADV pongoput.V.1S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG lathe.DET.DEF.F.SG músicamusic.N.F.SG .
  I put music here.
682PAIxxx el nombre de la canción .
  elthe.DET.DEF.M.SG nombrename.N.M.SG deof.PREP lathe.DET.DEF.F.SG canciónsong.N.F.SG .
  the name of the song.
689PAIy dónde está la canción ?
  yand.CONJ dóndewhere.INT estábe.V.3S.PRES lathe.DET.DEF.F.SG canciónsong.N.F.SG ?
  and where is the song?
704PAIah so siS noS laS tieneS noS laS puedoS cogerS .
  ahah.IM soso.ADV siif.CONJ nonot.ADV laher.PRON.OBJ.F.3S tienehave.V.3S.PRES nonot.ADV laher.PRON.OBJ.F.3S puedobe_able.V.1S.PRES cogertake.V.INFIN .
  ah so if it doesn't have it I can't get it.
704PAIah so siS noS laS tieneS noS laS puedoS cogerS .
  ahah.IM soso.ADV siif.CONJ nonot.ADV laher.PRON.OBJ.F.3S tienehave.V.3S.PRES nonot.ADV laher.PRON.OBJ.F.3S puedobe_able.V.1S.PRES cogertake.V.INFIN .
  ah so if it doesn't have it I can't get it.
749PAIyeah nuncaS laS tienesS puestaS .
  yeahyeah.ADV nuncanever.ADV laher.PRON.OBJ.F.3S tieneshave.V.2S.PRES puestaput.ADJ.F.SG .
  yeah you never have it on.
805SARme duele la muela otra vez .
  meme.PRON.OBL.MF.1S duelehurt.V.3S.PRES laher.PRON.OBJ.F.3S muelagrind.V.13S.SUBJ.PRES otraother.ADJ.F.SG veztime.N.F.SG .
  my tood is aching again.
819SARy la canción +...
  yand.CONJ lathe.DET.DEF.F.SG canciónsong.N.F.SG .
  and the song.
821PAI+< noS laS canciónS esS aS metermeS ahíS enS music .
  nonot.ADV lathe.DET.DEF.F.SG canciónsong.N.F.SG esbe.V.3S.PRES ato.PREP metermeput.V.INFIN+ME[PRON.MF.1S] ahíthere.ADV enin.PREP musicmusic.N.SG .
  no, I log in to get the song there in music.

Change language


Contact us

bilingualism@bangor.ac.uk


The corpora

The Siarad corpus
The Patagonia corpus
The Miami corpus

herring10: menu


Research Team


Collaborators


Publications


Bangor Autoglosser


Acknowledgements

The support of the Arts and Humanities Research Council (AHRC), the Economic and Social Research Council (ESRC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW) and the Welsh Government is gratefully acknowledged.